onsdag 5 juni 2013

What I'm doing ...

Jag njuter av livet ;) ... Jag jobbar stenhårt och aktivt på att vara i nuet och att inte oroa mig. Det går ganska bra, med några få undantag hahahah (som gårdagen) . Det tar tid att bli bra på det här alltså. När någon negativ tanke dyker upp så fokuserar jag på att istället för att låta den tanken ta över  så hittar jag en lösning på problemet och låter den känslan ta över i stället. Man är verkligen sina tankar, och man kan faktiskt påverka vilka tankar man låter ta plats. Så det så! Men det krävs diciplin och att vara på sin vakt ;) .... men jösses så mycket bättre man mår alltså :) 




10 kommentarer:

  1. Eller så behöver man bara se till att ha tusen saker pågåendes hela tiden (gärna dygnets alla timmar). Det var min strategi mina år som hemmafru ;) Men njuuuut!! Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, ja att hålla sig upptagen är trevligt också ;) ,,, men tror jag börjar inse att det alltid finns något att oroa sig för var man än befinner sig i livet.

      Och tror det finns olika förhållningssätt som gör det enklare att hantera. Som att till exempel låta bli att måla upp det värsta, utan istället försöka tro att det bästa kommer hända.Märkte att mina tankar flög iväg och jag blev irriterad på saker som inte ens hade hänt hahahaha.... Om man sen mot förmodan har fel så har man ju i alla fall mått bra under tiden man föreställt sig bra saker ;) - inget att förlora alltså. Ganska självklart egentligen, men kräver lite diciplin för att verkligen hålla sig till - i alla fall för mig ;)

      Och samma sak det där med att fundera på framtiden - varför inte bara försöka glädjas åt vad man har just NU. Små enkla saker som faktiskt förgyller ens vardag. Låter också ganska självklart, men inte helt lätt.... Jag har en tendens att hela tiden tänka på nästa sak som jag ska göra. Till exempel om jag e ute och springer så stressar jag och funderar på om jag hinner träna efteråt, när jag tränar så tänker jag på att jag måste skynda mig så jag hinner ducha och fixa mig .... osv. Istället för att hela tiden vara någon annanstans i taken så tänker jag - "detta är vad jag ska göra idag, detta är PLANEN," och så fokuserar jag på det och struntar om det tar tid :)

      ... lite flummigt, men små steg som faktiskt får mig att känna mig mer lugn och harmonisk :)

      Radera
  2. Härligt! Bra jobbat! :)

    Jag kan också lätt låta problemen ta över och istället för att se saker positivt och hitta lösningar är det lättare att dras med ner i träsket... Men nu får det vara slut med det. Det är ju faktiskt bättre att njuta i livet och försöka vara positiv :)

    KRAM

    SvaraRadera
    Svar
    1. :) ... ja precis som jag skrev i kommentaren ovan så upptäckte jag att jag var riktigt irriterad på vissa saker som inte ens hade hänt ..
      I mina tankar så såg jag hur vissa saker kunde gå åt skogen och det gjorde mig ganska sur .... Tankens makt är ganska stor och hjärnan kan inte skilja på påhittade händelser och verkligeheten ... man reagerar som att allt vore sant :) och det kändes bara så bortkastat att gå omkring och må dålig över något som inte ens hänt och kanske aldrig kommer att hända ...

      KRAM

      Radera
    2. Absolut, det är verkligen bortkastad med tid och energi! Bra tänkt! :)

      Jag jobbar också på att inte lägga onödig energi på saker som inte hänt eller kan hända - för jag är expert på det. Att vara en pessimist. Min sambo är precis tvärtom - han ser inga problem utan bara lösningar och för honom finns det inte att det INTE kan ske. Vilket är skönt, han får dra upp fårn träsket med jämna mellanrum och peppa mig. Och jag känner mig lite mer harmonisk och hoppfull nuför tiden :)

      Kram

      Radera
    3. Låter bra att du är mer hoppfull och hamonisk;) Härlig sambo :) Det är nog bra att vara realistisk också, men det skadar inte att va optimist :)

      Radera
  3. Bra Gabbe inte fundera så mycket utan ta för dig vad livet har att erbjuda

    SvaraRadera
  4. Det är så sant alltså. Jag har också haft problem med mina negativa tankar som liksom har tendens att ta över. Jag fick ett tips att man skulle föreställa sig en stor stoppskylt då en negativ tanke kommer in och stoppa den innan den tar över. Jag testade och det funkar faktiskt (i de flesta fallen i alla fall :)).

    Härligt att du njuter av tillvaron och nuet. Livet är för kort! Kramar

    SvaraRadera