onsdag 21 december 2011

Jag har lyckats köpa en julgan i tid

Det är inte så många dagar kvar till jul nu. Och i förra inlägget beskrev jag min shopping som långsam och ofta i sista sekunden. Fick för mig att vi skulle köpa gran dagen innan julafton - så som vi brukade i Sverige. Eller ja, vi klädde vår plastgran då... eller, hade vi plastgran hm... Hur som helst så brukade vi klä granen hos Eriks föräldrar och den brukade vi hugga ner i skogen på julafton. MEN amerikanerna är ju tidiga och de flesta har haft gran innan thanksgiving... vilket innebär att det är risk för att granarna tar slut. (Vi tittade på Astrid LIndgrens jul i helgen, och i "Lotta på Bråkmakargatan" är alla granarna slut kring jul och de riskerade att bli utan.) Så därför bestämde jag mig för att köpa gran idag! 


Det blev bara en liten gran, perfekt för vårat vardagsrum :) 


Hur som helst så kollade jag på farmers market och där vi köpte gran förra året - och dem var slut! Kollade alla ställen runt Ann Arbor där man kunde hugga sin egen gran, och dem var stängda. Mailade då min "discussion group" för att få tips, vilket jag fick. Och vips så var jag ute i Arborland där massa härliga gubbar stod och sålde granar. De försökte få mig att köpa en gyllene gran  - men nej, grönt ska det vara. Den "gyllene" granen som de så fint hade ställt upp var en gran från förra året som blivit gul, men hade alla sina barr kvar :) Jag vill också spara min gran till nästa år, den luktar ju såååå gott!

3 kommentarer:

  1. Oh, vad underbart med riktig gran! Vi har haft plastgarn anda tills nu, har bestamt att det blir riktig gran nasta jul... Katten har ju gjort sitt med granen och den ser numer ut som en krigszone med pynt... :0) Hoppas at ni har en underbar jul med grandoft och allt!

    Kram

    SvaraRadera
  2. Riktig gran luktar godare ;) Men oj, katter kan var lite farliga för granar haha - om inte annat så kan julpyntet ryka ...

    SvaraRadera
  3. Ahh, det luktar ju jul nar man har riktig gran... myys! Sjalv har vi plast gran har hemma for mamma tal inte de riktiga... Ska bli kul och se hur lange granen far sta orord dock eftersom mina nephwes pa 1,5 kommer imorrn...haha.

    SvaraRadera