tisdag 8 maj 2012

Inte bara kladdkaka och tacos ...

nej, nej, nej, jag äter inte bara kladdkaka och tacos då skulle jag dö av näringsbrist - eller ja, tacos kan man nog leva gott på, kladdkaka är värre ;) Till middag i dag blev det en supergod  köttbit från Knight's Meat Market med riktigt mogen avocado och sparris till :) Allt stekt i riktigt rikligt med smör ;) - hade Erik varit här hade han fått göra Bearnaisesås men jag var för lat i kväll :) Tydligen är det sparris säsong nu och det ska finnas en självplocksodling norr om Ann Arbor, är lite sugen på att åka dit och plocka faktiskt ;) Älskar både sparris och avocado :) Avocado ska tydligen innehålla alla näringsämmnen en människa behöver vilket innebär att man kan livnära sig på enbart avocados ;)


8 kommentarer:

  1. Det ser gott ut,vi åt avocadosås igår med creme fraiche och vitlök så rent näringsmässigt kunde vi ha skippat kycklingen riset och salladen men det var gott som tillbehör

    SvaraRadera
    Svar
    1. Riset borde ni definitivt ha skippat :) Avocadosås låter gott :) Liknar det gucca ?

      Radera
  2. Tack för idag, det är alltid kul att ha tjejträff och snacka skit ett antal timmar! Det känns som att vara i Sverige när vi blondisar hänger :D Jag kom på en sak jag glömde fråga om, om socker....jag har hört att socker göder cancerceller, men vet du om det gäller alla former av socker (alltså även fruktsocker) eller om det är processat, vitt socker som åsyftas? Du är rätt person att fråga om sånt ;)

    Ha en trevlig kväll i solen! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv :) Hahaha, ja det blir lite Sverige över det hela :) - inte helt fel :)

      ... om jag har förstått forskningen rätt så är fruktos den sockerarten som får cancerceller att växa mest, dvs det sockret som finns i frukt och bär. Och särskligt varnar man för "highfructose corn syrup" som jänkarna gillar att trycka in i nästan allt från bröd till ketchup.

      Men är osäker på om fruktos även orsakar cancer, och i så fall vilka mängder man ska äta för att det ska bli en negativ påverkan. Kan inte tänka mig att ett par frukter om dagen görs å mycket för en frisk människa som inte trycker i sig så mycket socker i övrigt ?! ... och om man motionerar bort det så borde det inte vara lika farligt heller.

      Men tror överhuvudtaget att det behövs mer forskning, för få fram mer detaljerade rön ... känns även som att det är lite olika direktiv från experna gällande mängd, och typer av kolhydrater osv.

      Radera
  3. aaaah, sparris och avokado och kott. Mums!

    SvaraRadera
  4. Men herregud! Jag kan bara inte ta in att frukt och bär skulle vara onyttigt på något som helst vis :( Deprimerande är det. Men det är verkligen bra att forskningen går framåt, har du sett dokumentären om Burzinsky eller vad han heter, läkaren i Texas som botar cancerpatienter med typ raw food? Väldigt intressant är den!

    Jag hittade en länk om filmen om du inte sett den, jag såg den på Netflix för länge sen men den kanske finns på youtube eller nånstans att ladda ner om du inte sett den. http://www.burzynskimovie.com/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nästan allt kan ge cancer, för mycket sol, för mycket oro och stress, fel mat, övervikt, gifter, utsläpp och avgaser .... Tror man får hitta någon balans ?! :)

      Dokumentären låter jätteintressant, ska kolla om jag hittar den, tack för tipset!

      Radera