torsdag 28 mars 2013

.... Thursday ....

Sedan ett par veckor tillbaka så kör vi soppa och pannkaka :) Erik har blivit förjust i soppor och eftersom vi inte har något att mixa dem i så känns det bökigt att göra själv. (Blender kommer innhandlas.) 

Jag är inte mycket för hel och halvfabrikat, och Campbells soppor är något som jag mest förknippar med Andy Warhol, har faktiskt inte ens tänkt på att de är till för att ätas ;) Men sprang på ett gäng i affären för någon vecka sen och tänkte att vi kan väl prova (fast det tar emot eftersom de innehåller glutamat och annat skräp). Vi testade de med minst jox i och bara grönsaksbaserade, vill inte tänka på vilka djurdelar deras kyckling och biffsoppor innehåller ;) Hur som helst så smakar de faktiskt helt okay, inte dumma alls!


Till det blev det pannaka, världens godast maträtt :) Fyllda med keso och jordgubbar. Köpt nytt mjöl också som bara innehåller vete - det utblandade "all pourpose" mjölet har inte gått att använda till tunna pannkakor, i alla fall några av sorterna, det blev bara gegg av det, pannkakorna höll inte helt enkelt. Men vanligt vetemjöl funkar perfekt!

Efter det gick vi ut och sprang, ska försöka införa det som rutin några gånger i veckan nu när det är ljust till klockan åtta :) Efter springturen blev det ett pilatespass då Erik tydligen hade bestämt att han skulle träna i "gymmet" :) ... och vet ni vad, jag tror faktiskt våren är här nu till Skärtorsdagen och allt :) Det var elva grader varmt och det verkar som att det ska hålla i sig:) 

8 kommentarer:

  1. Härligt våren är på ingång :). Jag gillar campbells tomat soppa. Testa den :)

    SvaraRadera
  2. Vi åt potatis o purjosoppa igår det gick bra utan mixer

    SvaraRadera
    Svar
    1. okay, nu vet jag att du använde en potatismosare eller vad det heter, så den blev i alla fall lite slät :)

      Radera
  3. Härligt att våren äntligen är på ingång!! Och det låter som en bra torsdagstradition (fast jag tycker det är så himla jobbigt att steka pannkakor). Men hallå?! Jag trodde All Purpose Flour vad vetemjöl!? Vad heter riktigt vetemjöl?

    Och ibland kan det vara skönt med halvfabrikat... Jag brukar köpa färdiga soppor på Whole Food och spica upp dom med lite färska grönsaker, kryddor och lite grädde eller creme fraishe.

    Ha en härlig påskhelg! Kram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om man inte vill steka pannkakor så e tjockpannka riktigt gott oxå, dvs ugnspannkaka :)

      Vetemjöl säljs också som " All purpose flour" MEN om du läser på påsen så står det bara wheat flour, i de flesta sorter blandar de in barley, dvs korngryn.

      Har hört att whole foods har en del goda soppor, men aldrig provat, tack för tipset!

      Kram

      Radera
  4. Härligt med svenska traditioner :)
    Jag har inte testat soppa på burk för jag har tänkt lite som du... men nu kanske jag ska ge det en chans. För jag älskar verkligen soppa ! :) Har ni någon favorit?

    Trevlig helg, och glad påsk!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja eller hur ;)

      Näää, vi har som sagt knappt provat färdiga soppor, får hänvisa till Linda och Mikaela :)

      ... eller min mormor som var mästare på soppor, där kan man snacka delikatess ;)

      Fast tyckte den den svampsoppan med lök i var rätt god!

      GladPåsk o Trevlig Helg du med,
      Kram!

      Radera