torsdag 2 maj 2013

Det där med att återanvända ?!

... eller köra vintage eller begagnat - är ju så klart superbra för miljön :)
Jag har suttit och kollat in en del på ebay - och det finns massor snygg och väldigt billigt. Kollade bland annat in en del vintage smycken som var otroligt fina och prisvärda - på bild i alla fall.
Det jag funderar på är om det är fräscht att ha på sig något som någon annan haft mot kroppen som ett halsband till exempel, eller örhängen som någon haft i öronen... kanske om man desinfekterar ? ;)
Jag har lite problem med hudavlagringar från andra människor haha, ens egen skit däremot ;) Jag har aldrig fått pedikyr eller manikyr eftersom jag inte vill ha mina naglar filade av en fil som varit på någon annans naglar - detta är speciellt risken med pedikyr - jag vet att det är lite fånigt, men jag har följt med mina "klienter" när de fått pedikyr och sett hur de filar på diverse fötter med samma redskap, fötter där hygienen kanske inte alltid är den bästa. Kläder kan man tvätta. När det gäller möbler så kan jag till och med föredra begagnat ibland.

Jag har egentligen inget större problem att använda kläder som någon annan haft, om det är begränsat till ett par gånger. Det man köper i affären kan ju också flera människor provat innan, och kanske till och med köpt, tagit hem, och använt, för att sedan lämna tillbaka.

Hur som helst så är ju e-bay jätteskoj, förstår inte att jag inte fattat det förrän nu :)

2 kommentarer:

  1. Nämen hu, har inte tänkt på det där med nagelfilarna... Måste kolla in nästa gång nästa gång jag får pedikyr, men jag tror i alla fall att där jag går så kastar de alla grejer i en skål med klorin mellan kunderna, och det torde ju hjälpa. (Sen - det mesta kan man ju koka, tvätta hett eller sprita, så var inte rädd att köpa begagnat tycker jag!) :)

    SvaraRadera
  2. Skål med klorin låter bra tycker jag ;) ... jag har nog troligtvis missat den ?! Begagnat är bra - så länge det är rent :)

    SvaraRadera