måndag 6 maj 2013

Vad jag insett om USA och dess invånare ...

1. Att Amerikaner inte är lika missunnsamma som svenskar - dvs jante lagen existerar inte i USA, vilket är jäkligt skönt - jag vet att det inte är någon hemlighet direkt, men det är en av de bästa sakerna med USA enligt mig.

2. Amerikaner framhäver ofta hur bra de är, hahaha, motsatsen till den svenska försiktigtheten.

3. Amerikanskt kaffe är fantastiskt gott till skillnad mot vad jag hört. Eriks kompis Jake bjuder alltid på det godaste kaffet jag druckit.

4. Amerikaner säger sällan som det är, de lindar in saker, vilket jag tycker kan vara svårttolkat ibland.

5. Om man inte vet svaret på något så svarar man endå med något påhittat och låtsas att det är sant.

6. Amerikanska "medelklass hem" är skitråkiga och inredning har verkligen inte slagit stort bland medelamerikanen.

7. Den amerikanska ytligheten - "Hi, how are you?" är väldigt trevlig och bra sätt att småprata på även om man totalt struntar i hur folk egentligen mår.

8. Folk är mycket artigare här, och lägger alltid vad man heter på minnet- som de sen använder flera gånger under samtalets gång ... pinsamt om man själv inte kommer ihåg namnet på den man pratar med.

9. Folk är shoppingtokiga här, vilket i och för sig många är i Sverige också. Men här känns det som folk samlar på sig mycket mer onödigt krafs.

10. Att vara hemmafru är en karriär här. Att vara religiös (måttligt) anses som en styrka och det är hippt att tro på Jesus.

11. Folk litar inte på att samhället tar hand om dem, därför ställer folk upp mer för varandra här och är mycket mer generösa än svenskar som verkar småsinta i jämförelse.

12. Folk är generellt slösaktiga med ex bensin, el, gas ... miljötänket är inte så utbrett.

13. Minimum wage är så sorgligt, usch vad folk får slita. I Sverige tjänar vissa yrkesgrupper utan akademisk utbildning mer än akademiker, ex sjuksköterskor ;) Här är klyftorna verkligen jättestora.

14. Amerikaner är stolta över sitt land - kanske något vi ska ta efter lite mer i Sverige. Amerikansak flaggor syns överallt och ses som en symbol över hur mycket man älskar sitt land.

15. Amerikaner är verkligen mer högludda och pratsamma än svenskar och att gå ut på en fullsatt restaurang kan verkligen vara plågsamt.

... och det finns så mycket mer att säga ;)

6 kommentarer:

  1. Mitt i prick! Haller helt med dig!

    Kram

    SvaraRadera
  2. Hehe, såna här listor är alltid roliga att läsa, känner igen en hel del ;) Fast här nere i södern så är det inte bara hippt att vara religiös, det är nästan ett måste (och det finns inget "måttligt" heller i sammanhanget..).

    Visst är det svårt med maten? Jag tycker alltid det är så tråkigt att äta på restaurang - vilket vi dessutom gör sju dagar i veckan, om inte middag så iaf lunch - man får liksom en biff, lite potatis och grönsaker. A1 är INTE sås! Därför kör jag alltid på med lite extra av den varan när det väl blir mat hemma ;) Tzatziki var dessutom jättelätt att göra och gick åt som smör i solsken :) Och frukt har jag upptäckt funkar riktigt bra till kött, mango eller päron tex är kanon också. Och lite jordgubbar i salladen - mums!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe, jag har hört att det ibland kan vara lite extremt religiöst i södern;) Jag tycker det är rätt trevligt att kyrkan är en del av samhället ochett sätt att träffa folk och för gemenskap. VAd som däremot orar mig är att vissa amfund kanske tolkar kristendomen och bibeln på sätt som inte riktigt stämmer med min syn ;) ... exempelvis så hade jag en hel del vilda diskussioner med en av eriks kollegor som påstod att kvinnor inte skulle vara i chefspositioner för att det inte fanns kvinnliga ledare i bibeln. Sånt gör mig rikgtigt förbannad - men har lärt mig att inte lägga energi på det för oftast kommer man ingenstans med dessa inskränkta stackare.

      Äter du ute 7 dagar i veckan ?! wow, det är mer än medelamerikanen ;) Har också börjat blanda in frukt i sallad, men också ibland ätit fruktsallad till, ofta melon och jordgubbar (lite mindre carbs i alla fall) men mango äpplen och päron är också kanongott!! Brukar göra någon röra av sour cream och smaksätta med blue cheese eller sweet and sour sås .. blir också jättegott :)

      Radera
    2. Ja, visst är kyrkan bra på många sett men som sagt, ibland blir det väldigt extremt här... Ofta blir man "påpackad" religion om man säger att man inte är så värst troende, heller kan man inte vara en person med bra värderingar eller god moral om man inte tror på bibeln. Och ska man tolka den som du beskriver, blir det ju sjutton resor värre! Nä, lite lagom mittemellan och framförallt respekt för att alla inte tror samma ;)

      Vi hyr huset vi bor i och spisen har gått sönder, endast en av plattorna fungerar. Jag blir så himla frustrerad när man ska hålla på att flytta rundor och klydda när det ska lagas mat - därför blir det restaurang så ofta. Vi har sagt till hyresbolaget men vi kommer nog få påpeka det x antal gånger till innan det blir åtgärdat så under tiden vägrar jag mer eller mindre hemmalagat :P

      Radera
    3. Drygt med trasig spis! Det finns ju en hel del som går att tillaga i ugnen också ;) .,, men restaurang är ett trevligt alternativ!

      Radera