onsdag 9 mars 2011

Varför känner jag mig så elak ?

 Under ett par veckors tid har det förekommit en hel del visningar av huset vi bor i eftersom det ska säljas. Våra hyresvärdar bor som bekant i lägenheten under oss men i samma hus:) Vi delar carport men ingenting annat.

För en tid sen bjöd våra hyresvärdar hem oss på middag, vilket var jättetrevligt! Blev dock lite besviken när det dagen efter kom ett mail om att det kommer att var öppet hus och visningar på huset vilket vi skulle förbereda oss på. Eftersom huset skulle säljas så förstod vi så klart att det skulle bli visningar, men det kändes lite som att de bjöd på middag för att vi skulle vara lite tillmötesgående... men jag kan ha fel.

Och många visningar har det blivit,  mäklare har varit  här och bedömt pris, fotat, samt  öppet hus för mäklare. Det har även varit en hel del privata visningar. Utav sju dagar, var det visningar i sex. I bland i en timme och ett par gånger två timmar. Det har varit både under helgerna och i vardagarna varierande tider. Första gången det var vid middagstid bjöd våra hyresvärdar ut oss på middag, vilket var jättesnällt. De har hela tiden sagt att de uppskattar all hjälp och vi får alltid tydlig information om tidpunkt för visningar , och de frågar alltid om tiden är ok, och alltid med minst 24 timmars varsel. So far so good! Till saken hör att vi alltid har blivit ombedda att lämna huset vid visningarna. De har flera gånger varit runt middagstid och två helger i rad :) (dagtid under helgerna.)

Jag har börjat störa mig skitmycket på alla visningar. Dels måste vi plocka bort saker av värde som ligger framme (det går i och för sig ganska fort haha) inför varje vising, och dels vill JAG att det är städat och ordning och reda. Hyresvärden har tackat för att det ser snyggt ut, och de har fått kommentarer och beröm över att det ser "stylat ut". MEN, när det är den femte eller sjätte visningen samma vecka och jag måste dra i väg någonstans fast jag inte känner för det för deras skull har jag nästan kokat av ilska ibland. Vi betalar skitdyr hyra och måste lämna lägenheten flera dagar och timmar i veckan utan att få ett skit för det... Ju mer jag tänker på detta, destå mer arg blir jag ( I know, get a life!!!!! :) Det blir en spiral effekt. Så i går kom ett mail om visning 17.30-18.30 på Tordag... Jag och Erik skriver då ihop ett mail där vi snällt undrar om vi kan ha visningar en annan tid än kvällstid eftersom det är en aning olägligt vid middagstid.... och kanske även framöver att man inte har visningar den tiden.

Klockan tio på kvällen ringer hyresvärden mig och låter helt förstörd och ledsen och säger att han inte har en aning om att vi känner så! ( Hallå, vi tycker det är jobbigt att bli borttvingade på kvällarna, är det onaturligt eller?) Han pratar om att man kanske kan ta vår lägenhet först så vi kan komma tillbaka lite tidigare, och de ska göra allt de kan för att ha viningarna tidigare bla bla bla... de kanske kan lägga lite pengar i brevlådan så vi kan gå ut och äta . Han ber om ursäkt hela tiden och låter ledsen, vilket får mig att känna enorm skuld och dåligt samvete för att jag nämnt något överhuvudtaget. (Tänk om jag sabbat relationen med hyresvärden nu) Erik sitter och småler och tjuvlyssnar under samtalet  vilket gör att jag låter ännu mer väck än jag brukar haha. Erik tror att de är lite beräknande och låter ledsna med flit... Hyresvärden håller på att doktorera i psykologi/buisness, so who knows :)

I dag kommer ytterligare ett mail i samma stil, där det även står att de kommer ge oss lite hyresrabatt (YES!), och  att vi får vara kvar under visningar om vi säger till innan. Vi får också ha mat på spisen under visningarna ;) haha.

Varför känner jag mig så elak då??  Jag vet att det är mycket  begärt att be hyresgästen lämna lägenheten flera ggr/veckan ... och jag bara antydde att man kanske inte behöver ha det vid middagstid....

Slutligen vill jag bara säga en sak till mig själv: Get a life!!!! så du slipper lägga energi på att irriteradig och analysera detta. Eller ännu värre, skriva ett oändligt långt blogginlägg om det haha- PLEASE :)

2 kommentarer:

  1. Ni kanske ska laga lite extra av er goda mat
    på visningsdagarna och sälja till dom som
    kommer dom är säkert hungriga om det är under
    middagstid
    Då har ni garanterat skaffat kunder så då är
    det bara att öppna ett eget matställe i Ann Arbor
    Det kan bli din nya karriär Gabriella

    SvaraRadera
  2. Haha :) Jaa, vi kan stå,och laga mat under visningarna ;)) Blir lite mer avslappnat då ;) speciellt om vi säljer maten till de som tittar :)

    Tack för tipset!

    SvaraRadera