söndag 25 november 2012

Detroit

I går gav vi oss alltså iväg till storstan ;) Detroit är som tidigare nämnt en väldigt märklig stad. För länge sen en av USAs rikaste städer, men nu mer mest ett skal och full med tomma utblåsta byggnader. Det ska bo 700 000 människor där, men man ser kanppt någon människa när man kör igenom staden. Den är med på topp tre av USAs farligaste städer och det är endast ett litet område med universitet och museer som anses vara relativt säkert att vistas på.


Vi var på Detroits hisoriska museum som öppnade i helgen efter att Kid Rock pumpat in flera miljoner dollar ;) Nedervåningen var byggd som en gata från 1900 talets början eller så, väldigt charmigt :)

 
Husen på gatan där vi parkerade. Arkitekturen är fin, men allt är slitet och kollar man närmare ser man att det bara hänger lakan eller väldigt trasiga persienner för fönsterna, och detta är alltså i ett relativt bra område :)

Detta är skalet efter den fina tågstationen som en gång i tiden var en fantastisk byggnad. Vi skulle äta på en restaurang som låg precis i närheten, men vi hade inte bokat bord och vi skulle få vänta i två timmar !!! på bord, så vi åkte någon annanstans och åt.


               Mörkret döljer de flesta skavanker, och julbelysningen skapar riktigt trevlig stämning :)

6 kommentarer:

  1. Ja, det ar verkligen inte helt fel att bo sa nara nyc..:) Efter snart 8ar har har jag ibland fortfarande svart att fatta att jag verkligen bor sapass nara! :P Men, far passa pa att njuta nu medans jag kan efterssom vi planerar att flytta snart... Men bara for att vi flyttar betyder det ju inte att vi aldrig kommer tillbaka hit igen..;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe, såg att ni bestämt att flytta på er ;) Kul! Att flytta på sig ger perspektiv ;) - och man kan alltid som du säger - komma tillbaka igen :)

      Radera
  2. Vad tragiskt med staden, är den fin i övrigt?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anna,

      HELA staden är så, gamla fina byggnader som håller på att falla samman, vissa saknar tak eller väggar till och med. De har kämpat länge för att försöka riva ner alla tomma byggnader som finns i Detroit - men det tar tid! Det är bara en liten del runt centrum som är ganska välbevarad, det är där musem, sjukhus och skolor ligger. Det är bara några kvadrat km stort skulle jag gissa på. Shopping existerar inte i Detroit. Vill man ha det och lite mer lyx så får man åka till någon i dem finare förorterna i "metro Detroit" .

      Som sagt staden är väldigt faschinerande just eftetrsom den mest är en spökstad eller skal efter det som en gång funnits där.

      Radera
  3. Låter lite spooky - modiga ni är som vågar åka dit :) Kändes det någon gång obehagligt?
    Tror du staden kommer "blomma upp" igen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stan sägs vara "säker" så länge man håller sig i den lilla down town kärnan. Men om man råkar komma vilse så är det farligt!
      Haha, men jag är paranoid, alltid lika förvånad över att jag inte blivit skjuten och det kommer alltid någon skummis och börjar prata med en ;) Det kryper verkligen i mig när vi åker igenom de mindre trevliga kvarteren, och första gången vi var i Detroit så kröp jag ner i sätet så långt jag kunde hahaha.

      Att rensa upp Detroit är ett kärt återkommande samtalsämnen, man jämför med NYC som också var i dåligt skick under 80 talet. Men om jag ska vara ärligt så tror jag det kan bli svårt att fixa Detroit, hittills har det gått otroligt sakta. Men jag hoppas!!

      Radera