måndag 12 november 2012

Go Blue - hur det hela började

Bloggen heter ju "Go Blue" även fast adressen är "recyclingthegoodmoments". Från börjar så var adressen faktiskt mitt för och efternamn, men efter att ha bloggat i nästan ett år så bestämde jag mig för att jag ville vara lite mer anonym och bytte adress så den blev svårare att hitta - men namnet " Go Blue" kvarstår.

Anledningen till att bloggen heter det den heter är lite lustig faktiskt :) För att göra en lång historia lång ;) så börjarde det faktiskt i April 2010 när Erik åkte på konferans/semester till Detroit. Vi bodde vid denna tidpunkt i Linköping och jag jobbade som psykiatrisjuksköterska åt Carema vilket jag trivdes rätt bra med :) Jag var ansvarig för 10 gruppboenden spridda i Linköping, Norrköping och Söderköping. Jag fick i stort sett själv lägga upp mitt schema och mina arbetsuppgifter:) Jag hade superbra chefer och arbetskamrater och även brukare/patienter som jag lärde känna mer och mer. Men som alltid så var jag så klart inte helt nöjd. Mitt arbete var lite segt, och mina arbetsuppgifter lite luddiga, och trots bra lön så var det ju inte lika spännande som akuten hahaha. Så här i efterhand så förstår jag hur mycket mer jag verkligen hade kunnat göra av mina arbetsuppgifter!!!

I alla fall så var Erik nästan klar med sin doktorsexamen och som alltid så var vi inte alltför duktig på att göra upp konkreta framtidsplaner och vi hade under ett par år pratat om "att det vore ju kul att åka till USA ett par år".

Hur som helst, Erik var i Detroit och hans bror hade faktiskt hängt med dit. Han hade frågat mig om det var okay för mig att han och Erik åkte och jag hade svarat att "visst åk du, jag har inget intresse av att se Detroit". Nu var ju Eriks bror smartare än så, han planerade även att se Nashville och Graceland - vilket gjorde mig ganska sur på ett "passive/agressive" sätt hahaha. Erik och jag hade nämligen pratat om att se Graceland tillsammans, och det kändes inte helt okay att han och brosan gjorde det först, men skitsamma, de åkte i alla fall.

Vad de inte räknat med var att det skulle bli ett vulkanutbrott på Island med ett stort askmoln som ledde till att massor av flyg blev inställda! Eriks jobbarkompisar som också var konferansen i Detroit hade räknat med att åka direkt hem till Sverige, men när de nu inte kunde det så åkte ett par av dem till Ann Arbor, 40 minuter från Detroit där University of Michigan låg, och hade ett av USAs bästa ingenjörsutbildningar. Där jobbade också professor Anna Stefanopulou som Eriks svenska professorer kände. När de ändå gjorde ett studiebesök så passade de på att göra lite reklam för Erik också ;) - vilket ledde till att Anna verkade intresserad och hörde av sig lite löst till Erik i April, men det hela rann ut lite i sanden och vi visste inte riktigt vad Erik skulle göra efter att han doktorerade i Juni.

MEN strax innan midsommar i början av semestern hörde Anna av sig till Erik igen och körde en stenhård intervju via skype. Detta var när vi var  ute på landet hos Eriks föräldrar, alla tyckte såklart att detta var superspännande, inklusive vi :) Ett par dagar senare när vi var och hälsade på min faster så fick Erik ett svar. Titeln på mailet var "Go Blue":) Vi tänkte inte helt logiskt utan förknippade detta med att vara "blue" dvs, deprimerad, negativ osv. Så vi trodde det var kört! Hahahaha. Go Blue är U of Ms slogan och blått och gult är universitetets färger! Go Blue står det överallt i Ann Arbor :) Och Ann Arbor har faktiskt världens 3e största utomhus stadium!! ... och det spelas amerikansk fotboll där  hela tiden.

Hur som helt så fick Erik jobbet :) Och redan två månader senare var vi på plats i Ann Arbor och vågade knappt tro att det var sant! Detta känns som en evighet sen! Och att flytta till Ann Arbor var verkligen inte som jag trodde. Jag var naiv och trodde att saker bara skulle lösa sig för mig också och sen skulle livet vara en dans på rosor:) ... Det är i alla fall storyn om hur bloggen kom till och fick sitt namn - och  efter två år så fortfarande inte varit på en enda fotbollsmatch och skrikit "go blue" - pinsamt va!!?

12 kommentarer:

  1. Dansen på dom röda rosorna blev lite svårare av alla taggar ;) Fin metafor va? ;) Ja, jag var lika naiv som du och trodde att "det är bara..." - men icke sa nicke.
    Hoppas ialla fall att det går framåt för dig med allt!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Superfin metafor :) Taggarna är inte alltid så sköna direkt - det kan till och med göra förjäkligt ont ;)

      Ja du, det veta tusan om det går framåt, hur var det nu, ett steg fram och två tilbaka hahaha, eller var det tvärtom ;) ? - tycker mest det står stilla i och för sig.

      Stor Kram!

      Radera
  2. Haha, kul att få höra storyn. Har egentligen undrar över namnet länge...Jag tycker det är härligt att ni tog chansen att flytta över. Bara man griper chanserna ordnar sig det mesta till slut. Jag har fortfarande tro på att du kommer att hitta din "thing", oavsett om det är sjuksköterskejobb eller annat. Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag hoppas verkligen att det blir ett lyckligt slut på vår utlandsflytt :) Kram!

      Radera
  3. Kul att höra er story även om jag visste vad Go blue står för genom svärmor.. Vet ju dessutom att kontakter är allt i USA så som sagt om du vill kan jag höra av mig till svärmor och kolla om hon vet nån du kan höra av dig till.. Var det därför du ville ha min mail förresten? Fick du mitt mail med mail-adressen? Annars får du den här igen, umerkajeffnadja@gmail.com. Jag har dock äckelmycket att göra så du får nog inget svar innan onsdag (då e helvetesveckan över)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Nadja :) hoppas du inte sliter ut dig, låter som du har galet mycket på gång :) Ja, jag tänkte fråga lite om din svärmor har lite tips, men luften gick liksom ur mig:) Kram!

      Radera
  4. Kul att hora din story om hur ni hamnade just dar... :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det känns ofta som det är slumpen som gör det på något vis :) Eller kanske ödet ? ;)
      Kram

      Radera
  5. Åh vad kul att höra storyn om hur ni hamnade i US, vilken erfarenhet, vilket äventyr =)
    Blir ni kvar?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anna, tack för din kommentar - tror inte jag har sett dig här förut.

      Hahaha - om vi blir kvar ?! - ja du, den som det visste ;) du får fortsätta läsa den spännande fortsättningen ;)

      Nä, skämt åsido, om Erik lyckas få sitt drömjobb i vår (det har han egentligen redan fått, men då krånglade visumet) och om jag lyckas bli anställd som sjuksköterska här - ja då blir vi kvar ett tag.

      Radera
  6. Sjalv har jag ju alltid forstatt vad Go Blue stod for... :0) Jag ar ju lite mer av en Go Green sjalv... :0) Vi skulle kanske ga pa UofM v MSU nagon gang? Hade varit skoj!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. hehe ;) Tycker absolut vi ska gå på match ihop hahaha :) Det vore superskoj!

      Radera