onsdag 10 april 2013

Det knallar och går ...

I natt så vaknade jag av min sida av sängen brakade ihop lite grann, jag gör som Erik och skyller på IKEA, säkert barnarbete av sängbotten, brädorna är för korta för att hålla madrassen på plats. Riktigt busväder var det också med åska och regn som vräkte ner. Och regnet fortsatte att vräka ner resten av dagen också, och ska tydligen fortsätta så resten av veckan ...

Morgonen spenderades hos tant nummer 1, och eftermiddagen på bilverkstaden. Gjorde ett oljebyte och bytte bromsskivor i bak som var slut. Tycker att Fordverkstaden är lite rolig, jag vet att de blåser mig på pengar men kan inte bevisa det. Vet att de förut tog en hel del betalt för att diagnostisera ett solklart fel som vem som helst hade vetat lösningen på - fanns inte ett spår av det de påstod sig ha gjort, men endå tog de hutlöst betalt.

I alla fall så har vi en remm som hänger löst under fronten på bilen, när jag ändå var där så bad jag dem göra något åt den. Efter ett tag kommer killen tillbaka och säger att det kommer att kosta 150 dollar?! för att byta ut en plastremm. Jag frågar om den remmen egentligen är nödvändig och fyller någon funktion. Jo, men det gör den, den ser till att det inte kommer in skräp i motorn. Okay, då får jag lita  på det och betala massa pengar för att byta ut en liten plastbit som hänger ner.

Efter tre minuter kommer killen tillbaka och säger att den där remmen sitter en bit längre bort från motorn än vad han först trodde, så den är nog inte så viktigt. För 50 dollar så kan de ta bort den. De måste i alla fall ta betalt för en halvtimme. Jag undrar om inte vi bara kan slita bort den själva, Erik har varit nära att göra det några gånger för det ser så fult ut. Men nej det går inte, för den måste monteras loss med speciella verktyg - ( vilket Erik sen intygade att det inte stämmer, skruvmejsel hade räckt).

I alla fall så fick jag till slut betala 30 dollar för att de tog loss remmen, lagade den och satte tillbaka den, tydligen var det enkelt och smidigt. Tror helt enkelt att de försökta distrahera mig genom att ge ett billigt pris för den där skitremmen så jag inte skulle bli misstänksam för de hutlöst dyra bromsbeläggen och den tid som det tar för erfarna mekaniker att göra ett par enkla grejer som byta bromskivor och olja :)

Sen blev det matshopping och matlagning - vet inte vad det är, men all mat jag lagat sista tiden har varit smaklös och supertråkig... fattar inte vad jag gör för fel ?

Det var min Onsdag ... i alla fall några delar av den ;) ...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar