lördag 6 april 2013

I just don't get it ...

Vi har några amerikanska vänner/bekanta som vi ibland umgås med :) Jag vet inte om det har att göra med med åldersskillnaden, (de är några år yngre än vad jag är), att de är amerikaner, eller att vi bara är olika att göra. Men ibland så känns det verkligen som att vi är från olika planeter. för några dagar sedan så kom det där med äktenskap på tal. Ett av paren vi umgicks med gifte sig precis efter att de fyllt tjugo. Egentligen så ville de inte gifta sig så unga, men eftersom de ville bo ihop ?! och tjejens mamma trodde hon var gravid ?! ( sex innan äktenskapet ?) så planerade deras familjer deras bröllop.

De amerikanska tjejerna kom även fram till att om man flyttar ihop innan man gift sig så finns det ju ingen anledning för killen att fria för då har han ju redan fått allt ?!

Jag försökte framföra min åsikt att äktenskap egenligen bara är en "titel" man har på papper, och att det inte förändrar en relation. Men de påstod att der var en trygghet - vad för trygghet undrade jag och fick till svar att det var en ekonomisk trygghet. Om det är en ekonomisk trygghet för tjejen så måste det ju innebära att hon inte är kapabel att försörja sig själv eftersom hon gifter sig för ekonomisk trygghet...

Nu drar jag inte alla amerikaner över samma kamm, men jag tror att synen på äktenskap skiljer sig mellan amerikaner och svenskar ?! För mig handlar det om att det är en fin tradition och ett bevis på att man älskar varandra och vill dela livet med varandra:) Ibland blir jag bara förvånad över hur gammaldags USA känns ,,, Okay om man nu tycker att det är viktigt att gifta sig innan man får barn osv, men att kvinnan behöver äktenskap för ekonomisk försörjning tycker jag verkligen är att underskatta sin egen intelligens och kapacitet.

2 kommentarer:

  1. Det är så sant alltså. Har råkat ut för sådana här diskussioner jag med och det svenska sättet ses nog som väldigt ovanligt för amerikanarna. Jag har hört många gånger att amerikanarna ser det som en trygghet då de anser att om de inte har en ring på fingret så är det lättare för mannen att dra. Plus det här att man inte vill flytta ihop innan man gifter sig osv. Låter väldigt gammaldags alltså!

    SvaraRadera
  2. Hehe - ja, och det amerikanska sättet ses som konstigt av svenskar. Vi är nog lite olika på dessa punkter.

    Men som sagt vill någon verkligen dra så spelar en ring ingen större roll tror jag, - dessutom så känns det verkligen som att kvinnan hamnar i en beroendeposition gentemot mannen eftersom han anses vara den försörjande ?!
    Yeah yeah, respekterar att vi är olika, trodde bara de kommit lite längre ...

    SvaraRadera