lördag 23 juli 2011

We're home, and the road trip was a whole lotta fun :)

... vi är hemma igen och har just skjutsat Erik (vår gäst) till flygplatsen. Jag tycker det är synd att han åker, han hade gärna fått bo kvar :) Men vi har haft supertrevligt i alla fall, och bland annat gjort vår lilla roadtrip som var jätteskoj :)

Först på Söndagen så bar det av till Louisville Kentucky. Det var en supermysig stad :) Vidare på Måndagen så åkte vi vidare till Nashville, Tennessee.

Vi var in på fyra eller fem barer på turist/musikgatan Broadway, och alla hade gratis livemusik!! Allt från bluegrass till rock! Wow, önskar verkligen att Ann Arbor kunde köra något liknande:)

När vi lämnade Nashville på Tisdagen så åkte vi och kollade in Belle Meade plantation. Ett "mantion" byggt 1853 som livnärt sig på hästuppfödning. De hade även haft slavar!?, inget man är van med i Norden direkt.

Mycket av orginalmöblerna fanns kvar! och jag fullkomligt ÄLSKAR stora rum med högt i tak och gamla antika tapeter! så läckert.



Tisdag kväll spenderades i downtown Memphis. Staden kändes som ett mellanting mellan Detroit och Nashville haha. Det var mycket musik, mysigt och inriktat på turism, men man märkte att staden var fattigare och rackigare, med en del tomma byggnader och mer slitage.




På Onsdag morgon hittade vi ett coolt frukosthak där det blev frulle, ägg och bacon för mig, och kaffe som hette Mississippi mud hahaha. Tyvärr var det inte lika stark som det utgav sig för att vara, och jag var fortfarande mätt efter gårdagens ribs ;)

När vi skulle gå tillbaka till hotellet var det VARMT, tror det var närmare 40 grader. Hade svårt att få mitt hår att torka pga av all fukt haha.


Sen bar det äntligen av till GRACELAND :) Det var verkligen en häftig känsla att vandra runt i Elvis hem! Det enda som förstörde var att man fick hörlurar med en förinspelad guidetur... mina hörlurar funkade bara halvbra och jag var lite förvirrad över vilket rum jag var i när eftersom bandet hakade upp sig hahaha. Sen borde jag ha stannat längre och glott på varje rum, blev stressigt med allt folk.



Elvis tv/musik rum. Så coolt att ha det svart och gult med målade brödor bakom soffan.

Ska nog härma lite sen när vi skaffar hus :)

(klicka på bilden för att få den större)


"Vardagsrum" med piano :)

Jag tyckte att Graceland var superfint, men för att ha tillhört en sådan superstjärna som Elvis så var det riktigt blygsamt!

Elvis var inte bara en fantastisk artist, han var väldigt generös också, och det fanns massor av checkar han skrivit ut till behövande människor!


Det fanns massor att se runt Graceland, de hade även gjort massa utställningar om Elvis kläder, bilar, flygplan mm. Vi lunchade på ett 50 tals diner på området. Självklart var jag tvungen att smaka en peanutbutter-bananasandwich till Elvis ära, hahaha.

Och den var faktiskt god!


...sen åkte vi tillbaka till Nashville, där Erik vill äte en riktigt stor stek till middag hahaha, vilket han gjorde. Jag fick ju för mig att jag också skulle ha en stor stek.... som jag bara lyckades få i mig 50 % av. Eftersom jag inte ville att resten skulle förgås tog jag med mig köttbiten i en box:) ... och tog med till hotellrummet och lade den  i ishinken övernatten hahaha för att ha till frukost. Bara det att isen hade fått boxen att smälta så köttsaften hade runnit ner i isen och allt var en enda stor sörja. Men jag hatar verkligen att slänga mat :) Men visst på morgonen i nyktert tillstånd verkade ideen inte lika bra haha.


Under hela roadtripen bokade vi hotell kvällen före via priceline! Man skriver helt enkelt i hur många stjärnor man vill ha på hotellet, vilket område och till vilket pris. Sen budar man!... och man vet inte vilket hotell man får förrän budet gått igenom. De två första nätterna fick vi superbra hotell som var 3 1/2-4 stjärniga så centralt det bara gick för 60 dollar plus skatt/natt. Vi sparde runt 60 procent av priset. De två andra nätterna var det aningens sämre hotell lite mindre centralt, men fortfarande helt ok! Så jag rekomenderar verkligen priceline om man inte är ute efter ett väldigt specifikt hotell!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar