tisdag 12 februari 2013

Fettisdagen

Här äter man förstås inte semlor på fettisdagen utan istället så äter man munkar. Även kallade Pączki som är  det polska ordet för munk. Man köper inte doughnuts utan man säger Pączki :)

Har inte ätit munk på år och dag, men vill minnas att de smakade bättre, och då köpte jag endå min munk från en polsk livsmedelsaffär där de såldes styckevis :) 

Förra året gjorde jag egna semlor som blev hur goda som helst - jag ÄLSKAR semlor i varm mjölk. Men saken är att jag endast vill ha en eller två (det är klart jag vill ha fler, men då blir jag fet.) och det är svårt att baka så få, och bakar jag fler så måste jag äta upp dem - och det går ju inte :( Får fortsätta drömma om semlor...


6 kommentarer:

  1. Den munken ser ju inte fy skam ut den heller. Jag älskar också semlor i mjölk och det blev tyvärr inga för mig heller i år!

    SvaraRadera
  2. Nästa år får du se till att boka in en CA-resa :) Jag och en kompis bakade minisemlor igår. Och jag åt 3 stycken i ett naffs :) Om det är nångång man får tumma på sina matregler så är det på fettisdag. Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du kan få min adress om du vill skicka hit några ;)

      Radera
  3. Pappa d.v.s din farfar älskade semlor han kom hit med semlor till oss för Ellen var diabetiker han ville väl inte fresta henne,men jag vill ha högst 1 eller 2 per år han är säkert skyldig till några av mina extra kilon.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det där med semlor verkar gå lite i släkten :) Hahaha, det var gulligt att inte fresta Ellen - men jag tror inte 1-2 semlor ger dig särskilt många extra kilon ;)

      Jag älskar semlor, skulle kunna äta hur många som helst. I alla fall de som är riktigt bra med lagom sötma, smak och mycket mandelmassa och kardemmumma. Stod faktiskt och suktade efter semlor medan jag lagade mat nyss. Kan bli så att jag bakar några i veckan endå ;)

      Radera