tisdag 19 februari 2013

To do it the smart way

Jag inser att det är dags att ta reda på vad jag kan göra med en amerikansk sjuksköterkse licens - eller en sk Michigan RN-license :) För när som helst så dimper den ner i brevlådan. 

Det känns galet pirrigt och skitsvårt att börja någonstans och ta tag i det. Det hade varit så mycket lättare om det var något jag brann jättemycket för och hade massor av erfarenhet av. Men jag har inte jobbat som sjuksköterska på två och ett halv år och tanken på att börja igen känns översvallande hahaha. Självklart kommer det vara fantastiskt roligt och givande, men samtidigt så finns rädslan över att jag kommer att ta död på någon patient innan jag blir varm i kläderna - nä, skämt åsido, jag kommer inte att ta död på någon, och jag vet att om jag får en bra introduktion och lite tid så kommer jag komma in i det amerikanska systemet och göra ett väldigt bra jobb. MEN frågan är bara hur jag ska lyckas få någon att anställa mig när de istället kan anställa en amerikansk sjuksköterska med erfarenhet från USA som kan språket flytande och dessutom inte har problem med arbetstillstånd.

Det där med arbetstillstånd ställer ju till det lite. Eftersom Erik kommer att byta visum så kommer inte mitt arbetstillstånd att gälla. Vi gissar att detta kommer att hända i vår, kanske i Maj. Självklart är detta något jag måste vara ärlig om när jag söker jobb - vilket innebär att en framtida arbetsgivare måste sponsra mig. Jag vet hur mycket prat det är om hur svårt det är att bli sponsrad, men faktum är att det inte är så speciellt dyrt och superavancerat som man kan tro,  vill de så kan dem. Men antar att de vill ha en riktigt bra anledning att göra det bara :) 

Jag kan i värsta fall tänka mig att arbeta utan lön ett tag också, om det gäller för en kortare tid och jobbet är riktigt intressant :) Håller på att fundera på hur jag ska få mig själv att framstå som någon som de bara måste anställa - och hur ska jag göra när jag ansöker ? - bara  rikta in mig på utanonserade jobb eller skicka in intresseanmälan till allt som verkar intressant ? Inom vilka områden ska jag söka - har som sagt mest erfarenhet från psykiatri/rättpsykiatri, äldrevård och strokevård. Kanske en bra början att börja där då ? 

När jag sökte jobb som Home health aide spelade jag ju in en presentation av mig själv och skickade med - kanske något att satsa på denna gång också. För en sak är säker, detta är inget enkelt uppdrag och det gäller att handla smart :) - men samtidigt så är ingenting omöjligt och folk har lyckats med svårare saker än att skaffa jobb :)


8 kommentarer:

  1. Det ska nog ga bra gumman... Jag haller tummarna for dig och du haller tummarna for mig... :0)

    Kramelikram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kommer att gå som en dans för dig, det vet jag :) Kram!

      Radera
  2. Det här med arbetstillstånd är naturligtvis besvärligt men du kanske ska tänka vad din Am.SSK kollegor inte kan d.v.s.det svenska språket ett långskott kanske? men har du tur så kanske behovet finns

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för ditt råd Maud, dock tror jag inte att det är ett av dina bästa ;) Tror inte de behöver någon med kunskaper i det svenska språket :)

      ... kanske kommer längre med att vara blond och ha silkonbröst ;)

      Radera
  3. Om du hinner få jobb innan ditt arbetsvisum går ut ( eller vad man ska säga ) kommer dom nog inse hur bra du är och gärna sponsrar dig med ett annat! :)

    Kram

    SvaraRadera
  4. Men, vad krångligt det verkar med visum, arbetstillstånd osv....
    Antar att det är lika krångligt här i svedala ;-)

    Förresten bloggadet, lägger jag inte ner. Glädjen och nya bekantskaper är alldeles för roligt. Bytte bara blogg, helt enkelt för att få bort dåliga energier ;-)
    Hoppas du vill fortsätta läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vet inte hur det funkar för invandrare i Sverige, men det skulle förvåna mig om det var enkelt ;)

      ...ahhh du bara bytte , spännande :)

      Radera