torsdag 7 februari 2013

Kultur chock

Oh yeah, big time! Min första amerikanska kulturchock!

Jag jobbar ju som home health aide (-till jag får amerikansk sjuksköterske legitimation - då jäklar byter jag jobb ;) Detta gör jag för att få någon form av arbetserfarenhet, för att komma ut och för att det är intressant att hänga med "coola damer".

I all fall så visste jag redan när jag började förra året i Maj att klädkoden var "business casual" typ, eller scrubs. De rekomenderade en enkelt topp och yogabyxor om man inte vill ha scrubs. Vad business casual innebär här i USA har jag fortfarande inte fattat.

Hur som helst så vägrar jag ha yogabyxor på mig - det förknippar jag med träning. Och scrubs gillar jag inte över huvudtaget om man inte befinner sig på ett sjukhus, visst jag har haft scrubs några gånger när jag hade hand om en klient som man hjälpte med hygien och lite så. Men jag anser inte att det är nödvändigt när man mest är sällskapsdam och gör lite lättare städ hemma hos folk :)
... så jag har kört på chinos från H & M som tyvärr töjer sig 3 sstorlekar efter man använt dem i en kvart. Så det blev att jag körde med jeans till slut trots att jag vet att de inte vill det. Men jag har hela, rena, mörka välsittande jeans och tycker själv att det ser bra ut.

För några veckor sen fick jag ju en ny klient, min chef var med vid första besöket eftersom det är deras policy att vara med och introducera. Hon sade då inget om min klädsel. Men idag när jag var ner på kontoret för att hämta upp lite lönecheckar och skattepapper så låg det en dataskriven lapp som handlade om att jeans är en big NO NO och deras klienter vill att man ska se representativ ut bla bla bla och då kan man inte ha jeans.

Jag skrattade lite och sa att lappen säkert vänder sig till mig och tittar ner på mina jeans, tjejen som gett mig lappen som dessutom var ny sa " Surely you wouldn't go to a client like that" . Oh yes I would, I just came from one right now :) 
Och ärligt talad så blev jag lite sur för att de säkert skrivit lappen bara för mig. Jag kan respektera deras policy, även fast jag inte håller med om att yoga byxor ser mer propert ut än jeans.  Men jag tycker det är ganska löjligt att skriva ett A4 ark om det istället för att bara säga till mig.

I alla fall så berättade min kära make för mig hur amerikaner ser på jeans - det förekommer ingenstans här - för utom på fritiden. Till och med de mest simpla serviceyrken kräver  svarta byxor och skjorta. Jeans är tydligen förknippat med slödder.

Jag fattar inte, i Sverige har man jeans på både jobb och fritid. Där spelar hela looken in, och mörka snygga jeans ser propert ut med skjorta. Jäkla jänkare, de har inte fattat det här med mode alltså :) Men får väl inhandla nya brallor i helgen, men yoga byxor blir det inte :)

6 kommentarer:

  1. I know the feeling! :D
    JAG å andra sidan skulle vara överlycklig om jag hade fått lov att gå i yogabyxor ;) Mina jobb har bara krävt "business classy" som inneburit kostymbyxa och skjorta minimum. Men ibland smög jag in mina svarta tighta jeans istället men kände mig nästan som en kriminell.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, tänkte faktiskt på dig när jag skrev inlägget och anade att du hade tyckt klädkoden var helt okay hahaha :)

      Radera
  2. Hahahaha herregud vilken idiot. Snälla nån. Ja hade jag varit du så skulle jag inte bry mig om den människan. Tyvärr då så måste du kanske fixa några nya byxor då. Ja som att yoga byxor eller scrubs skulle vara mer propert då. Förresten jag har också sådana där byxor som töjer sig efter 15 minuter eller så. Väldigt irriterande. Lycka till med shoppingen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Yepp, i dag blir det shopping ;) ... ej töjbara byxor då, utan siktar in mig på jäkligt tajta mörka chinos hahaha.

      Jag kommer aldrig fatta deras klädkod, jeans är liksom universalbyxan som passar till ALLT :)

      Radera
    2. Nej jag vet det är jättekonstigt verkligen. Där jag jobbar finns det ingen direkt "dress code" folk klär sig till tusen eller kommer i sina pyjamasbyxor. Jättekonstigt!

      Radera
    3. Vad skönt :) Pyjamasbyxor verkligen hahahaha ;) - antar att det är snäppet finare än jeans ;)

      Radera