fredag 8 februari 2013

NCLEX-RN


Japp, då har man gjort det omtalade NCLEX :) Och jäklar vad vad enkelt det var ;)
Om sanningen ska fram så var det svårare än vad jag trodde och inga av de frågor jag pluggat på - som jag kom ihåg i alla - fall fanns med på testet :) ... och då  har jag ändå använt mig av tre olika böcker. Hahaha, snacka om lite bortkastat tid ;)

Min taktik var att ta det luuuugnt. Man har upp till sex timmar på sig, och man måste svara på 75 frågor minst, och 265 frågor kan man få som mest. När datorn känner av att man svarat tillräckligt bra eller dåligt så stängs den av. Och tydligen handlar det mer om att svara rätt på svåra frågor än att ha antal rätt. Svarar man rätt blir frågorna svårare och svarar man fel blir de lättare....

Jag tog väldigt lång tid på mig, när den första rasten kom efter två timmar hade jag fortfarande inte svarat på de 75 obligatoriska. (Har läst på vissa NCLEX forum att vissa lyckas bli klara på en halvtimme.) Sen tog jag en 20 minuter lång rast, drack en halv liter vatten, åt en proteinbar och tog en nypa luft. När jag kom tillbaka hann jag svara på ca 10-15 frågor till innan datorn stängdes av. Jag hade hela tiden intalat mig själv - positivt tänkande - att det kommer att gå bra och jag kommer att klara mig! Så när datorn stängdes av så hoppades jag innerligt att jag inte varit så dålig så datorn insett det på så få frågor. (Ska jag misslyckas så vill jag i alla fall ha en kamp med datorn.)

Just nu känns det bara så skönt, och fullständigt overkligt, att ha gjort NCLEX. Nu kan jag lägga min tid på andra saker, vilket ska bli helt fantastiskt. Och ett stort TACK till alla som trott på mig, det betyder verkligen jättemycket!

19 kommentarer:

  1. Hurra! I'm so proud of you!! :)
    Fira ordentligt innan du fokuserar på nästa mål!
    Kram!

    SvaraRadera
  2. Wihoo, stort grattis!! :)
    Vad skönt att äntligen kunna bocka av det på listan!
    Fick man reda på resultatet direkt?

    Trevlig helg!! Fira nu, det är du verkligen värd :)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du anar inte hur skönt det är att inte ha det hängande över sig längre ... ;) Man får reda på resultatet 48 timmar senare mot en avgift på 7.95 samtidigt som Pearson släpper resultatet till alla boards of Nursing. Sen ska det tydligen ta en ca en månad innan de postar det.

      Trevlig helg du med, Kram!

      Radera
  3. Åhhhh så roligt för dig. Grattis!!!! :). Hårt jobb lönar sig :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      så här i efterhand inser jag att jag hade klarat mig även o jag pluggat mindre. Men å andra sidan hade det varit hemskt att kugga och vetat att man inte gjort sitt bästa :)

      Radera
    2. Exakt. Och du vinner säkert på det i längden ändå!

      Radera
  4. Ett jättegrattis från oss det måste vara härligt att ha en helg framför dig där du kan koppla av och njuta utan att tänka på att plugga

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Maud, japp nu ska jag fylla mitt liv med roliga saker :)

      Radera
  5. Ahh vad harligt att ha det overstokat, STORT grattis!!! Maste kannas helt underbart nu nar du inte behover ha det hangandes over dina axlar langre..;) Passa pa att fira lite extra nu i helgen...:) Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Johanna. Helgen har inte ägnats åt någon form av studier eller jobbsök ;)

      Radera
  6. GRATTIS! Skönt att du har det avklarat!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Nadja. Det är helt fantastiskt skönt att ha det gjort, känns sååååå konstigt att inte behöva plugga mer - vet liksom inte vad jag ska ta mig till haha.

      Radera
  7. Är så himla glad för din skull gumman! Har gått runt och varit glad hela helgen=) Det här har du kämpat länge och hårt för och du är så jäkla värd det!
    Vinden har vänt, det är din tur nu?;)

    Puss & kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!! Vad gulligt du är :) Du anar inte hur trött jag var på allt pluggande på slutet, och lite ironiskt att det jag pluggat på inte kom alls hahahaha :)

      KRAM!!

      Radera
  8. Om det du pluggade på inte kom upp och du ändå klarade dig måste det betyda att du är en naturbegåvning

    SvaraRadera
    Svar
    1. Näää, bara att mina förkunskaper räckte ;) Har ju ändå pluggat en tre årig ssk utbildning i Sverige och jobbat några år.

      Sen tror jag att en del av det jag pluggade på var nyttigt, som strategier för hur man ska tänka och resonera kring frågorna. Sen hjälpte det säkert att ha gjort hur mycket övningfrågor som helst, även om inte just dem kom på provet hehehe ;)

      Radera
  9. Hey it's me, Anonymt ;)
    Good job!!! Time to enjoy your success girl... and celebrate too :)
    what are we going to talk about now that you are done with the exam? he he he

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha, don't know what we're gonna talk about ;) maybe boys and shopping ;) ?

      Radera