torsdag 21 februari 2013

Generationsklyfta

Den äldre damen jag var hos idag började prata om det där med att bädda sängen. Jag bäddar aldrig sängen, - sa jag. Vi har sovrummet på övervåningen och det är ändå ingen som går upp där...
- Men vad tycker din make om det, är det okay för honom.
- hahaha, om det inte är det så får han väl ta och bädda sängen själv då sa jag, och fick en förfärad blick tillbaka.

Vi pratade om det där med att laga mat. Min klient undrade om jag lagade tre mål mat om dagen.
- Nej, jag/(vi) lagar oftast extra mycket kvällen innan så vi kan äta det till lunch dagen efter.
- Är det okay, med din make då undrade tanten igen.
Jag kunde inte låta bli att skratta ganska högt och hjärtligt.

Samma sak igår när jag var hos min andra klient. Jag hoppade in och gjorde ett kvällspass och jobbade fram till klockan 21. Tanten undrade om det var okay för mig at vara ute så här sent ensam, speciellt när jag är gift, hur klarade sig min make ensam hemma :)
Jag svarade att Erik bara tycker det är skönt att vara ensam hemma och göra och äta vad han vill. Och klockan 21 är inte sent för mig och jag var inte det minsta orolig över att behöva ta mig hem själv i mörkret :)

... jag är ganska glad över att världen ser ut som den gör idag när det gäller jämnställdighet mellan könen :) Även om vi inte är riktigt där än så har vi kommit en bra bit på väg om man går tillbaka ett antal år ;)  ... och jag kan inte göra annat än att älska mina små tanters kommentarer - men de får allt ta att jag gapskrattar åt deras sätt att tänka gällande kvinnans roll :)

4 kommentarer:

  1. Haha, det är som att kastas bakåt i tiden! :)
    "Vad tycker din man..."

    Ja skönt att jämnlikhet är något som går framåt och som dom flesta tycker är bra :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, vet inte om detta är typiskt för amerikanska äldre kvinnor ( känns som mycket av deras tankar gick till att vara sina makar till lags) ... eller om detta även gäller för andra nationaliteter - har inte tänkt på detta innan när jag jobbat med äldre i Sverige ?!

      Radera
  2. Jaa det kanske är en generationsfråga egentligen - inte beroende på vart man kommer ifrån. Känns som om dom äldre i Sverige också har en liknande syn som damen du skrev om :) Har du kollat på Mad Men? Där kan vi verkligen snacka om ojämlikhet!!!

    Hoppas du får en trevlig helg :)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä, inte kollat Mad Men, men blev sugen ;) tack för tipset!


      Trevlig Helg till Dig också ;)

      Radera