lördag 2 februari 2013

Medel Amerikanen

Jag blev ganska förvånad när jag hörde hur ofta medel amerikanen äter ute varje vecka. Det är ju billigare och större utbud om man jämför med t ex Sverige - så jag gissade på tre gånger i veckan. Vilket är fel, FEM gånger i veckan går man alltså ut och äter här i snitt. 

Och varje år så går dessa människor i snitt upp 10 pounds (4.5 kg). Låter inte så mycket med tanke på hur mycket skräpmat de säkert smäller i sig. För ofta är potionerna stora och man maten innehåller både mer fett och socker än hemlagade alternativ. MEN om man nu fäljer detta mönster i 10 år, så kommer man alltså ha gått upp 45 kg! - och det är en hel del!

Vad bekvämt det vore att gå ut så ofta ;), men tror inte vi är tillräckligt amerikaniserade för vi går kanske bara ut 0-4 ggr i månaden och äter. 


15 kommentarer:

  1. Jag veeeeet det är inte klokt vilken skillnad det är. Svenskarna äter ju nästan aldrig ute. Jag tycker det är väldigt mysigt att gå ut för det finns ju ett sådant enormt utbud här och det är ju sådan tävling restauranger mellan så det finns ju många jättegoda billigare ställen man kan välja.

    Men att portionerna är så stora är ju inte klokt alltså. Tar man inte och frågar efter doggy bag så vet jag inte hur man sett ut idag. Och som sagt inte konstigt att vissa amerikaner ser ut som de gör. Min man Eric är konstant hungrig när han är i Sverige haha. Inte undra på eller hur!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är mysigt att äta ute, och klart en fördelarna med USA. Tycker dock inte att jag lyckats få så där gigantiska portioner som folk pratar om, eller så äter jag bara ovanligt mycket hehehe.

      Radera
    2. Haha skulle inte tro det med tanke på att du är så smal som du är :). Hade du fått dessa portioner så hade du garanterat vetat vad vi menar :)

      Radera
  2. Visst ar det stor skillnad allt! Tycker om att det ar sant stort utbut har av resturanger och att det ar billigare sa man kan ga ut och ata lite nu och da... Det ar nat jag tror jag kommer sakna i sverige...:P Sen ar ju som sagt portionerna mycket storre och jag ater sallan upp allt da jag ar valdigt liten i maten (behover inte mycket for att bli matt, och blir jag matt da ar det stop!)Sa jag tar alltid med mig resterna hem och ater till middag eller lunch dagen efter... valdigt smidigt...haha!

    Tror det inte hade skadat om de haft mindre portioner... men sen ar ju allt bigger har i USA...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad ekonomikt att vara liten i maten. Jag kan äta hur mycket som helst, men ibland har jag tagit med rester hem också :) Beror på vad man äter, vi kör ofta brewing pubs och äter burgare. Jag skippar alltid pommes och hamburgarbröd, och då blir det inte så svårt att äta upp :)

      Sverige är tyvärr skitdyrt, men du kanske blir mätt på en förrätt ;) då behöver det inte bli så dyrt i Sveerige heller ;)

      Radera
  3. 5!? Men det är ju nästan varje dag...
    När vi hade kompisar här i somras åt vi ute ganska mycket och när dom åkt hem var det så skönt att äta hemlagad mat. Att kunna laga precis vad man ville och det smakar faktiskt många gånger bättre :)
    Men ibland är det skönt att gå ut och äta... :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet! 5 ggr låter galet mycket - fattar inte att fok har råd och att de inte tröttnar ;) ?

      Radera
  4. Hehe vi går ut och äter när vår propan inte funkar :) men här är det så himla dyrt att äta ute...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj är det dyrt att äta ute ? Varför ? Finns det många restauranger omkring där du bor ?


      Radera
    2. Mest för att det kostar en del att skeppa allt upp hit, men jag tror också att det är för att det inte riktigt finns någon konkurens. Vi betalade typ lika mycket i san fransisco som vi gör här, om inte MINDRE!! Och i Las vegas var vi på en super lyxig resturang och betalade mindre än den dyraste resturangen här. Fast det är ju klart, las vegas är ju kanske relativt billigt.

      Det finns en del kedjor, som Brewsters, eller jag tror den finns på andra ställen också. Det är typ pub mat.
      Men sen har vi en grekisk resturang som heter Bobbys, och den är DYR, billigaste varmrätten 15 dollar och den är vegetarisk :)
      Geraldos är italiens och har god pizza. och pasta :) Billigaste pastan 15 dollar!
      Och så har vi ett bryggeri som heter Silver Gulch, men den ligger en bit ifrån stan, och där har de bra mat fish and chips 20 dollar.
      Och så har vi Pump house som har två delar en lite finare resturang och en bar del där en burgare kostar runt 12 dollar.
      Samma sak med Pikes Landing.
      Och så har vi en thai resturang som heter Lemongrass, sjukt gott, lite dyrt men värt det.
      Och så finns det ett sushi ställe också, det är relativt billigt runt 10 dollar för en crazy roll eller så.
      Den "finaste" resturangen heter lavelles och där kostar typ den billigaste maträtten runt 17 dollar...
      Alla andra ställen är mer fast food.
      På sommaren har vi Pita Falafel ståndet, som just nu expanderar och kommer troligtvis vara öppet även på vintern! Det är så sjukt gott!
      Så inte så värst många resturanger här inte, och inte alls samma kvalite som på andra ställen.....som San Fransisco :)

      Radera
    3. ahhh, ni har lite att välja på endå - kul! Jämför man med Sverige så är det ju fortfarande billig, men förstår vad du menar, det borde gå att hitta hyggliga huvudrätter för 10-11 dollar :) ,,, men förstår att det kostar att shippa över grejor.

      Har inte Alaska något som exporteras eller som odlas där, typ fisk ?

      Radera
  5. Och vi tyckte vi går ut ofta, typ 1-3 gånger i veckan. Här i SF är det också relativt dyrt att äta ute. När vi flyttade hit tyckte vi allt var billigt i jämförelse med Norge men nu efter snart två år lever vi tyvärr inte längre i den illusionen.

    Hoppas du har en härlig vecka!! Kram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Näää, alltid när Californien nämns så verkar det vara synonymt med dyrt ?! ...men Norge sägs vara galet dyrt ;)

      Radera
  6. Well at least they dont have to clean up the kitchen after they finish eating... very smart ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. hahaha, you're funny ;) you mean after they make some "homemade" canned food hahaha ;)

      Radera