tisdag 5 april 2011

Generation Fett

Eftersom "halv åtta hos mig" har slutat så var jag ju tvungen att kolla på något annat vid sängdags ;) Jag kollade så klar på ett fantastiskt bra avsnitt av Trinny och Susannah :)

 Efter det hittade jag ett gammal avsnitt av Generation Fett på tv3 play som jag inte hade sett. Det handlade om fettman i Mississippi i USA:) Den svenska reporten Lotta intervjuar massor olika människor, varav de flesta gravt överviktiga. Alla skyller fettman på fattigdom och att de inte har råd att köpa nyttig mat. Reporten Lotta ger sig ut för att försöka hitta nyttig mat på restauranger och uteserveringar, men det mesta hon hittar är friterat. Och visst, mathållningen i Södern verkar på många ställen katastrofal.

Men det sorgligaste är alla feta små barn som får sjukdomar och missbildningar på grund av sin vikt. Föräldrarna skyller på att barnen är coca cola beroende och äter chips utan att föräldrarna ser.
MEN, det är faktiskt föräldrarna som handlar maten, varför i all sin dar köper de hem så mycket skitmat? Ungarna äter ju det som finns hemma!! Mängden mat går faktiskt att reglera, och även om skräpmat är billigare så kanske det går att kompromissa. Samma sak med motion :) Södern är varm, det borde gå att vara ute och leka och promenera. Det är helt galet att göda sin egen ung så den blir sjuk redan innan den är tonåring!

3 kommentarer:

  1. Det är otroligt vad alla matprogram lockar tittare
    själv har jag tittat på halv åtta hos mig från
    2009 ikväll och efter det så blev det Sveriges
    Mästerkock samtidigt som vi åt köttfärsbiffar
    med tillbehör Thomas ville ge mig en 10a men
    jag fick en poängs avdrag för dåligt värdinneskap
    för jag tittade på TV samtidigt som vi ät
    Vi får nog börja äta tidigare om jag ska få
    en fullpoängare

    SvaraRadera
  2. Mat e gott :)

    Men Maud , du får inte kolla på tv samtidigt! Tänd lite ljus och var lite romantisk istället :)... det gör vi varje kväll ;)

    SvaraRadera
  3. Ja, du har så rätt så. Du kanske ska börja skriva på engelska också.

    SvaraRadera