söndag 24 april 2011

The stories you tell

... enligt the LOA så får man mer av det man pratar, visualiserar och fokuserar på :) I filmen "the Secret" så nämner de att den som pratar mycket om framgång har det, och det man pratar om är det man fokuserar på... Det är även ett exempel på en framgångsrik kille som vill finna kärleken;) ....men på hans vardagsrums väggar hänger tavlor av kvinnor som vänder sig bort från honom, som han dessutom målat själv.

En Feng Shui inspirerad inredningsarkitekt säger åt honom att måla det han VILL HA istället och fokusera på det. Han målar då massa glada flirtande kvinnor och sig själv tillsammans med dem. Självklart så får han massor av kvinnor intresserade av honom:) Efter det vill han ha äktenskap, och målar då sig själv med en partner - och mycket riktigt snart är han lyckligt gift.

Jag tänker positivt, och tillåter inte negativa tankar ta över mitt sinne ;) Jag har också blivit mer medveten om vilka ord jag använder och vad jag säger till andra. Även om situationen just nu skulle vara  icke tillfredställande så är inte det något man behöver älta utan kan välja att fokusera på det positiva. Detta är något som min make alltid varit fruktansvärt duktig på:) Man kan alltid välja man vill prata om, eller hur man vill säga något ... Eller hur man väljer att tolka något för den delen.  Det finns egentligen ingen anledning att vara annat än positiv :) Jag vet att Kay Pollak skrivit en bra bok om detta som heter "Att välja glädje" .

När jag jobbade som sjuksköterska i Sverige hände det att anhöriga var missnöjda eller väldigt krävande. Det blev då stort fokus på hur man skulle få de ändra sig. I ärlighetens namn så går det inte att få de att ändra sig, utan de går bara att ändra sitt eget sätt att se på dem. De är bara att tänka att de på grund av olika orsaker  reagerar på ett visst sätt, och att det har inget med mig att göra. Det är inte så svårt att själv tänka tillbaka på någon situation där man mått dåligt och låtit det gå ut över någon annan. Det enda man kan göra med dessa anhöriga är att sluta fokusera på det som irriterar en. Ju mer fokus desto stärre problem blir det, och den som mår dåligt är just du själv...

Detta gäller så klart inta bara anhöriga, utan allting :) Ju mer fokus något får desto större blir det... Därför är det bättre att fokusera på positiva saker:)
Anledningen till exemplet ovan, var att jag ofta försökte få människor/arbetskamrater att ändra sitt sätt att se på det som irriterade dem... Jag fick då flera gånger frågan om jag läst "Att välja glädje" haha :)

... men detta är något man ställs inför varje dag:) Livet är fullt av val :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar