måndag 6 december 2010

Det luktar gummi

... det luktar gummi i vår fina lägenhet :) Kan bero på att vi har våra vinterdäck inomhus! De kom med posten idag och killen bara kastade av dem utanför huset:) Eftersom jag inte ville att någon skulle ta dem bar jag in dem i lägenheten. Tur att de är nya och hyfsat rena.

Vi har som alltid - eftersom vi är så mesigt veliga - disskuterat fram och tillbaka om man behöver vinterdäck eller inte. Folk som bor här kör generellt med året runt däck (vi har sommardäck) och är långt i från lika fixerade vid sina däck som svenskar. Med andra ord... det mesta i däckväg funkar!?

 Men eftersom Michigan ändå har vintrar med minusgrader och snö. - Också beroende på vem man frågar - så verkar vädret varier mellan allt från någon minusgrad, någon snöflinga då och då, sol och blå himmel, - till grått, vräker ner snö, folk håller sig inne, man måst ha fyrahjulsdrivet för att ta sig fram. Mardröms-beskrivningen kommer i och för sig från Ana som är från Spanien hahaha. Men om man ska försöka vara realistisk så verkar det vara bättre än Sverige, men ändå minusgrader och lite snö. Snö som enligt vissa försvinner eftersom de saltar på en gång, men som enligt andra ligger kvar och gör det svårt att ta sig fram. (Sommardäck funkar om det bara är LITE snö.)

Personligen skulle jag aldrig i Sverige komma på tanken att köra en bakhjulsdriven 100.000 kr sportbil med sommardäck under vintern. (Ärligt talat skulle jag nog inte ha en sådan bil i Sverige heller eftersom försäkring och bensin skulle ruinera mig).

Men nu har vi våra däck i alla fall, och jag hoppas det snöar massor så vi får valuta för pengarna =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar