söndag 19 december 2010

I helgen ...

Vår julstjärna :)
... känns det som om det har varit full rulle :) Vi har försök förbereda och planera julen :) I går åkte vi förbi "By the pound" och köpte massa glöggkryddor, gick även in i den polska mataffären för att kolla om de hade sill som man kunde lägga in själv, vilket vi inte hittade :(

Tvingade sedan med Erik till Pier 1 Imports för att jag hade sett att de hade julstjärnor som man hänger i fönstret och tänder:) ... de hade stjärnan men men inte själva lamphållaren :( Erik frågade efter "the lamp kit", och säljaren fattade ingenting  "you don't like it"? ... lamp kit försökte vi igen hahahaha.
Så letade vi efter en lamphållare i en annan affär utan framgång:(

Vi gick också ner till Farmers Market för att köpa julgran, vi hittade ingen gran, men dock en trasmatta. Mattan tänkte vi ha i hallen för att den är mörk och tvättbar och bra att gå på när det är blött ute. Vi har ju liksom hall och mathörna i ett, men mattan passade inte där utan hamnade i köket istället:) Vi hittade även en liten söt gran på ett annat ställe! I USA klär de ju granen direkt efter  Thanksgiving, så man kan säga att vi är lite sent ute.
 Mattan  matchar matmöblerna
Granen i sin nakna prakt
I dag tvingade jag med Erik till IKEA för att kolla svenskt julpynt och kolla potentiell julmat :) Julpyntet var obefintligt, men vi köpte lite sill, pepparkakor och anjovis ;) ... plus ytterkruka till vår endaste blomma :) Det är svtårt att hitta blomkrukor eftersom folk knappt har blommor här, tror det kan bero på att de helt enkelt inte har fönsterbrädor. Vi hittade även ett lampkit till julstjärnan :)  ... Efter det var vi bjudna hem till Johannes på glögg och pepparkakor:) Johannes är den trevliga svenska (eller nordiska kanske man ska säga, uppvuxen i Sverige med finsk mamma och isländsk pappa) vi träffade på den skandinaviska julfesten!  Han hade en fantastisk god och avancerad glögg som fick min brygd att framstå som tråkig och medioker! Knepet var att blanda sprit och kryddor och låta dra i två månader / jämför med 24 h. Johannes och hans flickvän Leila är supertrevliga och jag hoppas vi får se mer av dem framöver:)

1 kommentar:

  1. Hej Gabriella!

    Ahh, dar ser man. Gissar att dessa 2-3ar bara kommer springa forbi riktigt fort, tiden har en tendens att gora det har tycker jag! Vart har du varit forut da och vart har du dina slaktingar nanstans?

    Jag bor i CT, som ligger precis east om NY. Tar ca 15-20min till granser till NY dar jag bor... sa det ar ju inte helt fel att bo ratt nara NY..:) Kom hit i feb -05 som au-pair. Tanken var ju att jag bara skulle vara har i 1ar... men det gick ju inte riktigt som planerat..haha! Trivdes sa bra sa jag forlangde mitt ar med 6man, var hemma i sverige i ca2man innan langtan tillbaka var for stor sa jag akte tillbaka och borjade pa college. Slutade skolan nu i maj och sen i augusti jobbar jag. Trivs som fina fisken! Far val se hur lange jag blir kvar har... time will tell i guess!

    /Johanna

    SvaraRadera