torsdag 25 oktober 2012

Paper or Plastic?

Alla som bor i USA är vana vid att alltid få sina varor i mataffären nerpackade av kassörskan eller kassörskans hjälpreda som står vid rullbandet och packar. Dessutom betalar man inte för matkassarna här, vilket är tur, för det slösas verkligen med dem!

Något lite mer irriterande är att de ALLTID frågar om man vill ha pappers påsar eller plastpåsar. Papper anses som mest miljövänligt och lite dyrare, och ibland frågar de bara  "is plastic okay ?" Ganska nyligen läste jag att det faktiskt är plast som är mest miljövänligt och sliter minst på naturen till skillnad mot vad alla tror. Så ja, ni förstår ju själva hur förvirrande det är att behöva välja varje gång man handlar :)

Dessutom har Erik fräckheten att påstå att jag låter på gränsen till otrevlig när jag svara på frågan - oftast brukar jag bara säga "whatever is fine", och ibland tar jag ställning och säger "paper please" eller "plastic is okay."Tydligen alltid lika oengagerat hahaha :)

I går när jag var och handlade mat på Busch's så stod det en trevlig och stilig herre i kassan och ställde frågan :) ... och jag svarade att jag ville ha papper. Han tittar på mig och skrattar och påpekar att mitt sätt att säga det på låter som att jag tror att jag inte kommer att kunna få en papperskasse, att de helt enkelt missunnar mig en, vilket han lovar att de inte gör. Utan tvärtom, de har inga planer på att sluta tillverka papper :) Jag kan inte låta bli att skratta och be om ursäkt :) Och jag erkänner, jag låter nog inge trevlig, jag är generellt kass på amerikanskt småprat. I dag på Trader Joe så frågade killen i kassan om jag hade några planer för helgen. "Not really" svarar jag, jag har faktiskt inget planerat. Visst, jag tänker äta och dricka gott och träna och kanske shoppa osv, men jag har inte planerat något konkret. Och där tog jag också död på småpratet. Men vad vill han att jag ska svara liksom ? Inte vill han höra detaljerna om tvätt, matlagning, städning och att jag behöver köpa nya underkläder liksom ;)

Jag undrar hur alla svenskar i USA gör? Känns småprat naturligt, ? hur utförligt svarar ni ? Och det viktigaste av allt - hur låter man engagerad när man väljer mellan" paper or plastic?", tror jag sårat allt för många kassörer, från och med nu måste jag hitta ett sätt att bevisa att detta är en viktigt fråga, och att jag bryr mig! :)

5 kommentarer:

  1. Hehe, men det är också det där med att småprata....de har ju oftast i "uppgift" så att säga att småprata om allt....det tycker jag är jobbigt, som en sådan otroligt torr svenne man är. På Fred's (fred Meyer) och Safeway frågar dom aldrig om man vill ha en plastpåse eller papperspåse. Papperspåse existerar nog inte ens, om du inte köper alkohol då förstås. Sedan så hatar jag när man får typ 2 plastpåsar för att bära en gurka och lite tomater. Sådant otroligt slöseri med plastpåsar. I England på Tesco så var ju plastpåsarna iallafall biodegradable. Ingen aning om vad dom är här..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha, trodde verkligen de frågade om papper eller plast överallt. Skulle inte tro att USA har någon form av miljövänliga påsar:)

      Radera
  2. Här i SF går alltid papper, så här behöver man inte ta den ställningen. Jag kan nog räkna på en hand gångerna jag fått en plastpåse (och det är ofta på billiga klädesbutiker, typ HM). Dessutom har dom nyligen infört en lag på att affärerna måste ta min 10 cent per påse så nu frågar dom alltid om man behöver en påse.

    Appropå småprat - det tog lång tid för mig att bli van att småprata med den i kassan. Det var nästan så att jag tyckte det var jobbigt att gå o handla för att man var tvungen att småprata. Men nu har jag blivit van och jattar med :) Inte så detaljrikt, mer generellt. Typ I'm just going to relax, maybe take a walk blablabla. Att prata om baseball är alltid en hit (i alla fall här i SF). Jag kan ingenting om baseball och är inte det minsta intresserad men man behöver bara fråga om dom såg matchen så pratar dom automatiskt själva :)

    Och apporpå baseball. Jag tror SF Giants är i nån viktig kamp mot Detroit. Ifall du var intresserad :D

    Haha, trevlig helg i alla fall! Kram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som sagt, trodde alltid man fick välja, men skönt att slippa -kanske skulle börja ta med egna tygpåast :)

      I know, det tar tid att bli van vid småprat, och oftast går det bra, de pratar mest hahaha :) Men ibland slår det fel och blir lite väl torrt, jag får jobba på det oxå :)

      Ahh, grattis till vinsten, Giants slog Tigers - jag kollae inte, men Erik höll lite koll på matchen igår!

      Trevlig helg!
      Kram!

      Radera
  3. Haha, har faktiskt också tänkt på det där med papper/plast! Jag får verkligen hålla mig från att packa själv dessutom...

    SvaraRadera