måndag 8 oktober 2012

Where am I going ?



haha, menar det inte bokstavligt :) ,,, men undrar i bland var sjutton jag är på väg. Det känns som att jag jobbar, sen stressar jag hem för att hinna plugga. Och hur mycket jag än pluggar så känner jag mig inte redo för NCLEX, det finns inte en chans att jag kommer att lära mig allt - PANIK!

... och jobbet - jag gillar mina tanter, inget fel på dem. MEN, jag har sedan i Maj träffat de flera gånger i veckan, och eftersom de har minnesstörningar så får jag höra samma saker om och om igen. Och jag tror jag är rätt bra på att få varje situation att kännas "fräsch" trots att jag upplevt den flera gånger förut. Jag tror att jag är ganska professionell, vill verkligen tanternas bästa och har mycket tålamod.

Men just nu känns det bara för mycket. Dessutom börjar jag uppleva något som jag tror är lite av en kulturchock. Jag märker att om jag göra något mindre tillfredställande eller något som ogillas så är inte det något jag får höra. Inte direkt i alla fall - jag kan få höra det på omvägar eller av misstag. Om jag ställer en fråga eller vill något som inte klienten eller anhöriga inte håller med om, så ignoreras bara mina ideer. Ingen diskussion eller konfrontation. Det känns som konfrontationer ska undvikas till varje pris och allt är bara "great eller fantastic". Jag giller inte alls den delen, vet inte om det är för att jag jobbar med dementa och de inte alltid är konsekventa i det dem säger eller gör (vilket jag inte förväntar mig heller) eller om detta är amerikansk mentalitet. Låt mig ge ett exempel ....

I Maj var jag hos en äldre herre ett par gånger. Han bodde med sin dotter och dotterdotter. Man skulle mest hålla honom sällskap och se till att han inte ramlade eller blev uttorkad. Han spenderade en stor del av  tiden med att  kolla på tv. Jag blev uttråkad och tog hand om lite av hans tvätt vilket fick tiden att gå lite grann. Efter några dagar fick jag ett sms av min arbetsgivare som undrade om jag kunde tänka mig att  hoppa in och passa farbrorn igen. Jag sa, ja - och fick ett sms till svar " Great, thanks, just don't use the washer". Jag undrade så klart varför - och fick till svar att jag tydligen hade gjort något som nästan hade  orsakat översvämmning. Jag svarade att jag var ledsen för det , men jag hade inte märkt något konstigt när jag tvättat.

När jag sen kom dit öppnade dotttern och log och nämnde att jag abslout INTE skulle gå ner i källaren och tvätta. Jag började då be om ursäkt och ville förklara mig och fråga vad som hänt, men jag hann bara öppna munnen då hon sa till mig att de bestämt att ingen skulle vara i källaren eftersom de sett en mus där ?!?!

Jag skulle kunna ge massor exempel, men jag får helt enkelt uppfattningen av att folk är oärliga. Och trots att detta inte är ett lyxjobb (hahaha, långt ifrån) så lägger jag ner min själ i det - och jag gillar att veta var man har varandra.

Men visst, som jag tidigare sagt, jag gillar att göra nytta, träffa folk, och känna mig uppskattat. Men just nu känner jag mig mest trött och saknar svenska arbetsgivare. Jag har skitdåliga arbetsvillkor och inga arbetskamrater att prata med direkt heller. Visst, jag kan prata med min chef om något är galet - men ingen att dela erfarenheter med direkt :(  ... och jag känner mig bara så jäkla trött.

Ahh, och fotot är från Saline i dag på eftermiddagen, jag var på väg hem :) Och nu är det dags att plugga igen! Yiiiippppiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii.

8 kommentarer:

  1. Jag tror visst du är redo för NCLEX. Du kommer aldirg känna att du kan allt, men som svensk sjuksköterska och med sunt förnuft kommer du vääääldigt långt. Om jag vore dig skulle jag bara kasta mig ut i det - bära eller brista. Klarar du det inte (vilket jag absolut tror att du kommer att göra) vet du i alla fall vad det var du inte kunde. Satsa mer på att öva på frågor än att råläsa böcker. Det handlar mer om att få en trygghet i hur frågorna är uppbygda än att faktiskt kunna absolut ALLT. Lycka till vännen! KRAM!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. TACK så jättemycket för din kommentar! Du har så jäkla rätt! Det är bara att satsa, man kommer aldrig kunna allt :) Ska ta dig på orden ;)

      KRAM!

      Radera
  2. Jag undrar också vart jag är på väg ibland! Och idag är en sån dag - jag satt och försökte skriva något förut på bloggen med inget kom. Men så gick jag in här och läste ditt blogginlägg och jag känner igen mig på många punkter!

    Jag tror på dig och jag tror att vi kommer klara NCLEX galant! :)

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack söta ! Jag har nog helt glömt bort att tro på mig själv sista tiden, tack för påminnelsen! KRAM!

      Radera
  3. Den fragan kanner jag igen allt for val kanns det som just nu... know how you feel. Ibland vill man att allt ska handa pa en gang.. vilket det oftast inte gor. Man far helt enkelt ta en sak i taget... Det var nan som sa "If you're not happy with your life, you're the only one who can change it". Vilket ar sant... kanske aven lattare sagt an gjort, men det kan ju aven bara vara sma saker som man kanner att man kanske vill andra pa, behover ju inte vara jatte stora saker. Nah nu kanns det som jag bara svamlar pa... but i hear ya! Lycka till med NCLEX forresten! Tror du kan mer an vad du ger dig credit for!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller helt med dig ;) Men ibland får man lite tunnelseende och förlorar perspektivet ;) Men det är bara så jäkla segt när det stagnerar och man är för "feg" för att ta sig framåt! .... och absolut, man kommer långt med att ändra små saker oxå :)

      KRAM!

      Radera
  4. Konstigt att folk inte är tacksamma när du vill göra något extra! men det var ett effektivt sätt att hålla dig borta från källaren,hur kunde hon veta att du är livrädd för möss?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha, De var förbannade över att jag nästan översvämmat deras källare - hade som sagt hellre velat höra det än en påhittad story - men antar att svenskar är finkänsliga oxå - jag e bara allmänt irriterad över min situation :)

      Haha, vet inte hur hon visste att jag var rädd för möss, det kanske syns på mig ;) ?

      Radera