onsdag 13 oktober 2010

Ignite


   I  går var jag på Ignite i Ann Arbor! Ignite hålls på flera platser i världen samma tid. Vem som helst får anmäla sig - Man har fem minuter på att berätta om något som ligger en varmt om hjärtat eller man har intresse för. Under tiden man pratar visas 20 slides som man får förbereda innan och varje slide visas i 15 sekunder. 

Det var jättekul att lyssna på alla 16 talare och ämnena var verkligen varierande, allt från hur man kan få Detroit till att bli en levande stad igen till hur man kan göra egen öl. Min favorit var en kille som var "pappersingenjör" som bl a berättade om sitt första jobb där han skulle få fram ett julmotiv på papper till en kund. Eftersom han var ganska ung och ville ge ett hippt intryck funderade han på vad som var typiskt för julen och den delen av världen Jesus kom från. Han kom fram till att det var ganska varmt och att det fanns en del exotiska djur där. Så han stoppade in kameler, zebror, giraffer och diverse vilda djur i sitt julkort. Han gjorde Jesus ganska mörkhyad eftersom det är så folk ser ut där. Tänk er - En neger Jesus bland massor av vilda djur ;) Sen lämnade han det här på sin chefs skrivbord. Chefen blev förstås rasande och tyckte att hela bilden var helt galen. Eftersom det inte fanns tid för att göra några större ändringar tog han en vit spritpenna och målade Jesus vit. Hur som helst gillade kunden den här bilden och utifrån den övermålade Jesus kom de på iden att göra bilden till en vit siluett. Tydligen har den här vita siluetten blivit rätt känd inom julkortsvärlden! :)

Efter "Igniten" gick vi ut på en pub som var bokad för de som hade varit med på det här eventet. Jag hade fantastiskt trevligt och det var jättekul att umgås med Daniela från min hiking-grupp, hennes man och hans arbetkamrat! Erik kunde tyvärr inte hänga med eftersom han var tvungen att jobba.
 
Strax innan midnatt cyklade jag hem. Självklart cyklade jag fel och hamnade i ett studenghetto :) Saker ser lite annorlunda ut när det är mörkt och skumt än i dagsljus. Men hem kom jag i alla fall!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar