tisdag 26 oktober 2010

Tornado watch

Under förmiddagen började radion att tjuta och jag hörde att de varnade för att en tornado var i närheten av närliggande kommuner. De började prata om att man skulle ta skydd i källare och akta sig för att vara nära fönster.

På nätet varnade de för storm, mycket kraftiga åskbyar som kunde övergå till en tornado. Sen ringde Erik och sa att jag borde slå på tv:n för att se få mer information om tornadon. Vid det här laget var jag lite skakad och funderade på var jag skulle ta vägen om tornadon kommer. Vi har massor med fönster!

Slog även på tv:n där en stressad metrolog visade satellitbilder över den delan av Michigan vi bor i. Han pratade om att det kunde komma en tornado när som helst och pratade om att folk borde hålla sig i skyddsrum. Han prade om storm, åska, kraftiga regnoväder och mycket starka vindar!  Jag erkänner att jag började känna lätt panik och ringde "english comversation" ledaren för att kolla om gruppen var inställd. Hon lät helt kolugn och sa att den inte var inställd och att det bara var att dyka upp. Jag tog så klart bilen dit för att skydda mig från stormen!

Mitt katastroftänkande gjorde att jag föreställde mig himlen upplyst av blixtar, träd som rasade in genom fönstret;) Jag får hålla i en bjälke för att inte blåsa bort....

Det kom några regnstänk, det blåste lite lätt ... that's it!! Tornadon varningen avblåst, inget värre än vanligt NORMALT höstväder. Och solen skiner på min gata ... Hiscock ! ;)


Storm på Hiscock ;) ... det kanske blir mer vindar ikväll dock :)


Lite irriterad på mig själv för jag lät tornadovarningen förstöra delar av min dag! Pratade med en kvinna som kommer från Californinen ursprungligen. Hon sa att hon var så trött på alla tornado varningar så hon konfronterade de på samma sätt  som hon gjorde med jordbävningar i CA - ska det komma någon naturkatastrof så får den komma. Hon tittade inte på skrämselpropaganda eller orade sig alls. MEN  om himlen får en mörk  kräkgrön nyans ska man springa, då är en tornado riktigt nära.

3 kommentarer:

  1. Men så spännande... just att vara med om saker man inte har varit med om förut.
    Kräkgrön himmel = spring för livet ;)
    Kram

    SvaraRadera
  2. http://benafiaskys.wordpress.com/tornado-skys/

    SvaraRadera
  3. Maria - ja det e kul med Tornados ;) ,,, haha nä, men håller helt med att det är frächt med nya intryck och erfarenheter #1 anledning att jag ville flytta!

    Frisk - Tack, nu vet jag hur en kräkgrön himmel ser ut! :)

    SvaraRadera