söndag 23 december 2012

Dagen före doppardagen ;) ....

Här går det undan minnsann - nu kan man fråga sig vad sjutton vi ska ha all mat till ?? I dag har vi lagat köttbullar, risgrynsgröt, bakat filmjölkslimpa och gjort mer glögg. Ja just det, gjorde tjocka revbenspjäll också, som tyvärr blev smaklösa och åker därför tillbaka i slowcookern tillsammans med BBQ sauce och blir pulled pork:)

I går gjorde jag leverpastej, den blev rätt bra faktiskt. Hittade ingen pastej på Meijer trots tips från Johanna och Helena ;) Antar att utbudet varierar mellan olika affärer. Hittade inte ens grislever faktiskt, så gjorde pastej på kalvlever - som ska vara mildare. Kommer defintivt att prova att göra olika pastejer i framtiden, det är löjligt lätt och väldigt gott :) Så, gårdagen spenderades i affärer, och till vår stora gjädje hittade vi Abbas sill på Hillers Market - vi har inte varit smarta och laddad upp med IKEAs svenska mat :(

I morgon ska jag tillaga Jansson, Saffrankaka - MUMS, och rödbetsallad :) Vi kommer att äta ihjäl oss, och min en månads långa hyfsat strika low carb period ligger just nu på is.

Började dagen med joggintur och ett styrketräningspass :) YES! alltid något.
Vi har faktiskt för övrigt haft en ganska skum dag här i vårt bostadsområde idag - när vi åkte iväg för att ta en joggintur såg vi massor polisbilar, ambulans, brandkår och nyhetesteam vid den andra infarten till vår bostadsområde. När vi kollade upp lokala nyheter på nätet visade sig att nästan hela området var avspärrat, och ett Swat team med massa beväpnade människor var på plats. Till och med någon liten pansarvagn hade de tagit med!? Självklart undrar man vad som händer. Media var väligt förtegna och nämnde att det var en enskild person som uttalat någon form av hot ?! Vi funderde ett tag på om vi borde dra oss härifrån, tänk om det är någon galning som spränger hela bostadsområdet. Men eftersom ingen ytterligare varning kommmit ut så antog vi att det inte borde vara så stor fara.

Hur som helt så visade det sig att det var någon som hotade att ta sitt liv, när polisen kom dit för att tala personen tillrätta så hotade personen ifråga att skada någon av poliserna om de kom närmare. - Vilket inte var så smart, för efter det så kom Swat teamet och omringade huset.

Foto Dennis Skubinski
Nu ska jag fundera på om jag orkar klä granen ikväll eller om det blir imorgon. Eller om den helt enkelt är snyggare utan julpynt ?


8 kommentarer:

  1. vad härligt!
    Vad har du för recept på risgrynsgröt och leverpastej? skulle vara kul att få. och vad för ris använder du ? (Jag har aldrig gjort risgrynsgröt från scratch så har ingen aning om hur man gör). Jag har dock planer på att göra saffrans bullar för W's familj. Gjorde det tidigare till W och han verkligen älskade dom. :)

    Vilka firar ni jul med och var?
    ha en trevlig jul
    Kramen!

    SvaraRadera
  2. Leverpastejen använde jag det här receptet. http://www.recept.nu/monika_ahlberg/smaratter_och_tillbehor/kalv/leverpastej/
    Jag körde det rakt av, gjorde en halv sats. Var noga med att verkligen mala levern, dvs ha en bra hushållsmaskin av något slag, annars blir det inget vidare. (En tidigare erfarenhet)

    http://www.recepten.se/recept/risgrynsgroet.html
    Använde jag för risgrynsgröten. Gjorde dubbelsats, men minskade mjölkmängden med ca 2 dl och använde bytte bort ca 2dl mjölk mot gräddde ;) Sen brukar jag låta den svälla max en halv timme eller tills riset är mjukt, annars blir den sönderkokt.
    - Jag använder arborioris, som är risottoris, det är rundkorning precis som det sk grötriset och går att hitta överallt :)

    Vi firar jul här i Ann Arbor :) Ska bli lugnt och mysigt med film, shopping och god mat ;)
    Hur gör du ?! Ska gå in på din blogg o kolla förrsten ;) GOD JUL!

    SvaraRadera
  3. Vad husliga ni är - imponerande! :) Gott med hemlagad rödbetssallad, det är min favorit på julbordet!
    God jul! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hemlagad smakar ofta så mycket frächare än köpt tycker jag, jag älskar också rödbetssallad och gör den till vardags ibland :)

      God Jul,
      KRAM

      Radera
  4. Du skriver dan före dopparedan men jag ser inte att det finns med i eran julmeny,har för mig att du gillar att doppa i gryta kommer ihåg att Erik testade av artighet för några jular sen men jag tror inte att han blev så imponerad

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe, där minns du fel Maud, geggigt bröd är ingenting för mig ;)

      GOD JUL!

      Radera
  5. Skönt att det inte var "värre# ändå, med tanke på utryckningen...
    Mat och sånt ja, fyy vad man äter, hela tiden =)

    Ha en god fortsättning önskar jag från ett riktigt snöigt Sweden...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja verkligen, vi tyckte hela utryckningen var ganska obehaglig, detr smög omkring män i miltärkläder med vapen liksom.... visste inte riktigt vad vi skulle vänta oss, men tydligen var det bara en olycklig man som höll på att gå igenom en skilsmässa.

      Och ja, man äter verkligen hela tiden, längtar redan till det är över ;)

      God Fortsättning, och ta det lugnt i snön!

      Radera