fredag 7 december 2012

Julbord på IKEA



Bor man i USA så måste man ju få blogga om att man har varit och ätit julbord på IKEA, eller hur ;) Inte det lyxigaste julbordet jag varit på, och långt ifrån det bästa, men vi hade supertrevligt och blev mätta och belåtna.

Roligast var när jag tog skinka, prinskorv och Jansson och några amerikaner undrade vad rödkål och jansson var, jag var snäll och förklarade och nämnde även rätterna vid deras svenska namn :) Då berättar damen för mig att i Sverige minsann så lägger man alltid upp sillen på stora ishögar, så gick det alltid till ?! Men det gjorde inte IKEA minsann, jag blev lite paff och undrade om det verklgien var så, och hon var säker på sin sak :) Nästa gång jag är i Sverige och letar sill ska leta efter sen stora isen :)



Godaste på julbordet : Helt klart leverpastejen, den var bättre än all leverpastej jag ätit i Sverige.Den rökta laxen var också väldigt god.
Äckligaste på julbordet: Jansson, sönderkokt och totalt smaklös, åt en halv tresked.
Största frågestecknet: Hur kan inlagda rödbetstärningar kallas rödbetsallad? 
Största överraskningen: Leverpastejen som var jättegod och efterätterna var bra, dvs chokladbollar och ris a la malta. 
Julbordet roligaste: En i vårt sällskap (en Amerikan;) smakde på pinskorven och skar den i små bitar och frågade sen väldigt artig om det var det här som skulle vara korven :) 

4 kommentarer:

  1. Damen hade till viss del rätt för sillen ligger på is men det är på båtarna innan dom fraktas iland men på bordet har jag aldrig sett is

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hon kanske hade varit ute till sjöss i Sverige ;) I affärena är det ju inte direkt så.

      Radera
  2. Svar
    1. Ja, abolut. Kanske inte så mysigt;)- men riktigt trevligt :)
      Kram!

      Radera