måndag 17 december 2012

En vecka kvar till Julafton ...

Om en vecka är det Julafton :) trot avsaknaden av snö så börjar jag få lite julkänslor! 
Jag har börjat planera lite för julmaten. Vi har gjort en lista på allt vi verkligen vill ha på julbordet. Som tur är, är julafton på en måndag vilket innebär att vi kan roa oss med att laga julmat hela helgen tillsammans ;) 

Jag slipper stressa ihjäl mig, utan istället kan vi ha en mysig matlagningshelg ;) Det brukar bli ruggigt bra när vi lagar mat ihop, det gäller bara att hålla sams under tiden ;) vilket vi sällan gör ;) Erik är recept slav och jag improviserar alltid! - han tycker jag är galen som inte skriver upp hur jag gör, för om det blir väldigt bra så kan det ju vara bra om det finns på papper så jag kan göra om det ;) Dessutom tycker jag bättre om att smaka mig fram en att bara ha i alla ingredienserna som står och sen hoppas att det blir bra.

Hur som helst så vill jag jättegärna ha leverpstej på julbordet, det är inte speciellt svårt att göra, men man måste ha en matberedare så man verkligen kan finhacka levern, och vi har ingen - och har aldrig haft behov av någon heller. Frågan är då om man ska köpa en bara för att göra leverpastej ;) ?

Funderar på hur man ska göra med julklappar, vi har inte direkt köpt så mycket till varandra de senaste åren, men det vore ju mysigt om det låg lite paket där ?! Kanske kan köpa saker till sig själv och slå in hahaha, eller slå in förbrukningsvaror bara för att få myskänsla :) 

Sen måste vi ju dekorera klart ;) Vi köpte gran i helgen, men vi klädde den inte eftersom vi väntar på att den ska hänga ner sig lite, vilket den nu har gjort :) Jag älskar granar, de luktar så gott och fräscht, och det pinsamma är att jag vägrar slänga den förrän den verkligen är död och inte har ett barr kvar ;) 



4 kommentarer:

  1. Gar att kopa leverpastej pa Meijer faktiskt, bredbar... Heter "liver pate" och finns bade vanlig och med onion and parsley... :0)

    Kram

    SvaraRadera
  2. Helena tog ordet ur munnen pa mig... haha, slulle precis ocksa tipsa om det. Ja, nu ar det bara en vecka kvar... EN. Hur kommer det sig att tiden kan ga sa fort jamt?? Ingen sno sa langt ogat nar... kande lite julstamning iborjan av december, men kanns som det har avtagit lite nu...:( Hoppas jag far tillbaka julkanslan denna vecka! :P Happy Holidays! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som sagt, tack för tipset, hade faktiskt ingen anong om att de fick att hitta leverpastej, har sett andra charkprodukter med lever, men de ser lagom aptitliga ut haha.

      Happy Holidays du med, hoppas du hinner få lite julkänsla;) Du får julpyssla lite eller något :)

      Radera