tisdag 25 januari 2011

LCHF is the shit

I kväll gjorde jag moussaka till middag. Inte för att skryta men den blev supergod, perfekt balans mellan smaker :)

Jag äter LCHF igen sedan ett par veckor tillbaka, efter månader av fusk:) Men efter julhelgen kände jag att nu jäklar får det vara nog;) Då satt alla kläder så tajt så att jag nästan behövde en större storlek, och jag hade massa lovehandles och bilringar ,,, usch. Så nu försöker jag veckohandla (billigt,) och göra en meny i förväg, enligt LCHF, som är vetenskapligt bevisat att det är FÖRBÄTTRAR BÅDE VIKT OCH HÄLSA! ... vilket amerikanerna inte fattat ... än;)
... SÅ om något företag behöver någon LCHF forskare/förespråkare i USA, Please hire me;) I even have a work permit;) Jag är inte fanatisk, utan tillåter kolhydrater på Lördagar:)

(För mer "bevis" se HÄR och HÄR)
Förenklat sett så är det Insulinet som sköter fettinlagringen i kroppen (och även påverkan på blodkärl som leder till åderförkalkning sk, arteroskleros) Insulinet triggas igång av kolhydrater, så om man håller sig till fett och protein så triggas inte insulinet och man får inte samma fettinlagring. Inte heller får man humörsvängningar till följd av ojämnt blodsocker, eftersom man har ett konstant hyfsat lågt och jämnt blodglucos :) Kan inte bli enklare och bättre.

Moussaksan gjorde jag på följande sätt: (Ca 8 portioner)

1.En zuccini och en äggplanta som skars i skivors, saltades, fick rinna av och stektes i lite olja.

2. Ca 1 kg nötfärs, vitlök och lök stektes med tomatpurre och kryddor (salt, peppar, kanel, örter, paprikapulver, vitlökspulver.) Hade i ett ägg, plus äggvitorna från äggulorna i bechamelsåsen.

3. Bechamelsås efter smak. Jag hade i MASSOR med cheddarost, och ett par ägggulor, grädde (inget mjöl) Ca 1-1.5 l sås.

4. Två formar, lade först äggplanta/zuccini i botten, sen köttfärsen, sen lite bechamelsås och riven ost, ett lager till med ägglanta/zuccini. Och toppade med ett tjockt lager bechamelsås och riven parmesan.

5. Inne i ugnen i 1 timme 175 grader C.

3 kommentarer:

  1. ja du Gabba, håll på med din diet du. Jag motionerar! Det gör att jag håller en bra vikt. Tyvärr tror jag att den finns forskning som säger än det ena och än det andra. Varför inte köra den svenska modellen? Lagom! Ät inte för mycket av något så blir det inga bilringar och har du fått massor av kärlekshandtag??? Var sitter dom?
    Ta en bild o lägg ut så vi andra får se oxå, men annars tyckte jag maten ser riktigt god ut!
    Kram på dig o dina bilringar
    Harriet

    SvaraRadera
  2. Harriet;) hahaha;) Vill du ha en bild,på mina bilringar;)

    Forskning visar att viktminskningen är den samma vare sig man äter fettreducerat (kolhydrater & protein)eller fettrik kost, med minimalt kolhydrater) .... men hälsovinsterna är vetenskapligt bevisat bättre med LCHF! (diabetes, inflammationer, kolestrol, osv) Vid intresse kan jag förmedla artiklarna;)

    Lagom är väl ändå tråkigt?;)

    SvaraRadera