torsdag 13 januari 2011

These are better days baby :)

Sommar 2010 i Klungsten, oh vad härligt!
Jag har varit positiv och fokuserat på det som är bra :) Men i bland har jag små svackor då jag känner mig smått gnällig :) Sen när jag väl gnällt av mig så skäms jag eftersom jag inser att det är väldigt banala saker jag gnäller över ;)

Just nu har jag lite av en sån period/dag?! Jag började känna mig irriterad över att att bara sitta hemma, inte ha något jobb. Sen när arbetstillståndet väl kommer så kommer jag ha världens ångest över att söka jobb - och NEJ jag får inte jobba som SSK här. Det går att skaffa amerikansk legitimation, men det kostar, tar tid och krävs att jag läser på. Och tyvärr har jag varit för lat och omotiverad för att börja plugga på. - Det är den prosaiska sanningen! Sen känner jag att det vore rätt tid att slå sig till ro med hus och allt det där, och det går ju knappast nu... För att inte tala om hur kul det vore att ha mängder med pengar så man kunde göra massor !! och shoppa massor nu när det går att handla märkeskläder billig!

Jag tycker också det är jobbigt att inte kunna språket helt perfekt och superflytande. Jag vet att jag är hyfsad;) men det stör mig massor att jag inte pratar PERFEKT. Så pass att jag inbillar mig att ingen kommer att anställa mig för att man hör att jag inte är amerikan :) Detta är något jag tänker alldeles för mycket på.

Saknar även att bo mer som i en stad, AA känns som ett gigantiskt villaområde. Är också lite besviken på den amerikanska byråkratin.... och att USA på många sätt är ett u-land. Sjukvården här är ett skämt och folk är feta och ignoranta ( kaske inte här, men i många stater.)

Första gången jag var i USA var jag i Californien och var 21 år, jag var superimponerad och ville inte lämna staten. Nu är jag äldre ;) mer realistisk och ser alla brister! Sverige är ett bättre land på många sätt!

MEN... jag var inte nöjd i Linköping:) Ville bort till något annat, att få prova något nytt:) Att få börja om och bli den människa jag ville vara ;)

Ser ni, jag gnäller över peanuts ;) Jag har det så väldigt bra här!! Umgås med mer människor än jag gjorde i Linköping, vi bor kanon (för att vara Ann Arbor i medelinkomstklassen i alla fall), vi har (dyr) mat på bordet, och vi har gjort MASSOR med saker. Jag har faktiskt möjlighet att göra vad jag vill ;) En GIGANTISK FET spark i röven ska jag ha =)
Det känns som jag gnäller lite bara för att gnälla ;)

2 kommentarer:

  1. Du far forlata mig men jag tror jag tar och skickar en stor spark i baken at dig enda harifran! :P Det gar ju alltid upp och ner, vart man an befinner sig.

    Jag jamfor mycket sjalv med sverige. Konstiga ar dock att nar jag ar har saknar jag en massa svenska saker.. men nar jag val ar dar (sa kommer man in i allt sa fort igen, samma gamla vanliga) sa langtar jag bara tillbaka hit...lol Blir aldrig nojd...haha!

    Ok, ja, jag har tva roomates. Tva svenska tjejer som vi alla traffades under varan au-pair tid har for ca 5-6ar sen. Kollade runt en hel del innan vi lyckades hitta detta stalle. Tacka vet jag faktiskt sverige nar det kommer till boende! Haller med dig... standarden ar sa mycke hogre dar an har. Kanner inte for att ta vad som helst heller..

    Detta ar en 3bedroom, kallare med washer and dryer, ny heltackningsmatta pa overvaningen, ny malat, jatte fint badrum, fint kok. Huset vi bor i ar ett duplex, sa det finns en likadan lgh pa andra sidan.. har stor altan, grasmatta, parkeringsplatser.. vi betalar $1800 + utilities... det ar synd att det ska vara sa grasligt dyrt har! Priserna har for 1bedroom runt $900-1500, 2bedroom runt 1300-upat... 3bedroom runt 1800-upat... normalt sett sa ar det ju de "battre" standarden alltid nagot av de dyrare... maste saga att vi hade enorm tur som hittade detta stalle for det priset!! Trivs jatte bra!:)

    SvaraRadera
  2. Oh jag håller verkligen med dg i det du skriver här. Men det är för tusan OK att gnälla som ny emigrerad!
    Jag tycker att det var hemskt att inte FÅ söka jobb, men nu tycker jag att det är nästan ännu jobbigare att söka jobb och inte få något jobb i den karriären jag vill! (jobbar som servitris nu... usch!)och precis som du kan jag känna mig nästan besivken på USA som är ett I-land, men fortfarande har folk som svälter! Sjukvården och skolsystemen känns som ett skämt och jag vet att allt det här är jobbigt eftersom jag väljer att jämföra det med Sverige.. (som har många fläckar det med)

    kram

    SvaraRadera