onsdag 9 februari 2011

Indian Food

I går tog vi take out från en indisk restaurang, restaurang  # 4. Det vill säga den fjärde indiska restaurangen vi provar här i Ann Arbor. Jag tog som alltid kyckling tikka masala medium starkt. MEN den var inte medium utan superhot! Minst lika stark som Eriks lamm vindaloo som skulle vara superhot ;) Var tvungen att hälla på massor av ris och äta med naanbröd;) Ingen low carb high fat direkt ;)

I Måndags bjöd grannarna / hyresvärden på middag. En "typical midwestern chickendish" med vildris och hemmagjord blåbärs/körsbärs paj:) Supergott och trevligt! ... och carbs ;)

Jag har funderat på detta med LCHF. De flesta (nästan alla) som övergår till LCHF har övervikt eller hälsoproblem i form av hjärt och kärl sjukdommar, diabetes eller dyl. Alla studier om LCHF tittar på hur det påverkar deras vikt och hälsa. Sen gör man en del studier där man tittar på att antingen utesluta fett eller utesluta kolhydrater.

 MEN, alla dessa överviktiga har redan osunda matvanor som leder till övervikt. Frågan är om de skulle lyckats få samma resultat om de bara åt regelbundet och måttligt med långsamma kolhydrater, dvs vanlig mat utan kakor och godis ;) När de går över till LCHF gör de en DRASTISK förändring, de skippar, chips, bröd, kakor mm....  så klart LCHF funkar för dem :)

Det jag menar är att jag har aldrig lyckats gå ner speciellt med LCHF. Jag har kört det i omgångar och mått helt ok av det. Har kört helt strikt i en månad och mina jeans sitter fortfatrande lika tight som innan :( ... men jag var redan hyfsat hälsosam innan och rörde på mig flera gånger i veckan och var försiktig med snabba kolhydrater.

Så jag har bestämt mig för att skippa LCHF :) ... i alla fall fram till att jag ser studier på att det även gynnar normalviktiga både gällande vikt och hälsa :)

Det finns så mycket olika teorier om vad man ska äta... men kolla asiaterna som äter en hel del ris. Fram till nyligen så hade de knappast hjärt och kärl sjukdomar eller cancer. Och dessutom är de så smala! Så hur går den ekvationen ihop ? :)

Jag ska forfarande ner 5 kg, men jag kommer äta det jag känner för, fast med måtta :)

4 kommentarer:

  1. Idag såg jag en häftig syn när jag tittade ut genom fönstret,det var åtta älgar som gick på
    våran åker,dom gick in i dungen bakom ladan
    Eftersom det var lite mörkt blev jag lite osäker
    det kanske var hästar eller kor så jag ringde
    Helen som ringde och kollade runt Ulrika kom för
    se om det var hennes tjurar.Men det var älgar
    minst 2000 KG att lägga på grillen i sommar

    SvaraRadera
  2. Haha lägg av!?!!!!!??? Har ni skjutit 8 älgar??? I så fall får ni skicka hit lite ;) ... finns det älg i Michigan tro ;) ??

    SvaraRadera
  3. Hej, det är bra att du tänker självständigt...men jag undrar om det där med att äta ris.Varför säger vi då att vi mår..risigt..när vi mår dåligt?

    SvaraRadera
  4. Tjohej!
    Har man ett hälsosamt ätbeteende kan man nog äta vad som helst. Har man en "sjuk" inställning till mat, att äta osv. måste man vara drastisk.
    LCHF hjälper tjockisar och andra att äta gott och inte vara hungriga istället för att svälta och vara hungriga hela tiden och bara tänka på mat.
    Som sagt LCHF är superbra om man har en störning =D och behöver komma tillrätta med den.

    Tänk så många människor som opererar magsäcken och "killevippen" så tror de att allt är frid och fröjd när det egentligen är ätbeteendet som är problemet.

    Ha det så fint och hälsa Erik!
    Kram

    SvaraRadera