fredag 4 februari 2011

Mina inspiratörer ;)

... jag har väldigt länge trott på tankens kraft, du ÄR vad du tänker. Jag är döpt i katolsk kyrka men har aldrig varit praktiserande katolik :) Under tonåren var jag ganska inne på en del new age inspirerad tro :) Energimedicin, chakran och trodde väldigt mycket på det övernaturliga :) haha
Kommer i håg på gymnasiet när vi fick välja ett ämne att ha en föreläsning för klassen om. En halvtimme innan det var min tur bestämde jag att jag skulle tala om religion :)I stort sett förklarade jag människan som svag för att hon måste ha något att tro på för att vara lycklig. Sen tyckte jag att att alla religioner var likadana så egentligen spelar det ingen roll vilken man väljer. Alla har någon form av gud, en helig skrift, och vissa råd om hur man ska leva sitt liv:)

I vuxen ålder har jag insett att man mår bra av att ha något att tro på. Jag har blivit mycket mer skeptisk mot hokus pokus och sväljer inte vad som helst, även om jag fortfarande tror att det finns mycket alternativt som är bra. Mitt examensarbete under sjuksköterskeutbildningen handlade om att hur man kan använda hypnos inom hälso och sjukvård. Hypnos där man visualiserar konkreta saker är en av de mest effektiva behandlingarna mot IBS (irritable bowel syndrome) bland annat. Inom idrotten använder man mycket visualisering för att nå resultat.

Faktum är att hjärnan kan inte skilja på om du bara tänker på något, eller om det faktiskt händer! Så en tanke utlöser en reaktion! ,,, positiv som negativ beroende på vad man tänker. Om man tänker på något gott så kan munnen börjar vattnas av saliv... så visst är tankens kraft mäktig!

Så genom att ändra ditt sätt att tänka och förhålla dig till saker kan du ändra ditt liv ;) När jag behöver en boost så brukar jag se på the secret som inte är en hemlighet, utan handlar om "law of attraction" hur du attraherar dina upplevelser beroende på vad du tänker och känner.  Den finns även i bokform skriven av Rhonda Byrne, the Secret låg  etta på New York Times bästsäljarlista . Jag gillar även Esther och Jerry Hicks lära.... det mesta av det i alla fall:) Inom mentalträning finns Lars-Eric Uneståhl som har jobbat med idrott på elitnivå - han har spelat in rätt bra avslappning/mentalträningsband. Sen har vi ju alltid Oprah, USAs mest framgångsrika kvinna :) Det finns en del från hennes program på youtube om man söker på Oprah + the secret/ "law of attraction".

This works for me =)

2 kommentarer:

  1. I agree, och jag gillar också the secret..Så vad säger det om mig när jag obsessar över seafood haha! Jag ska försöka hitta en bra hypnotisör som kan ta det ur mig ;)

    SvaraRadera
  2. Det är trav på TV om tio minuter ska testa om det
    fungerar

    Har ni sett att det är deltävling på melodifestivalen i kväll?

    SvaraRadera