torsdag 17 januari 2013

Amerikanska sjuksköterskor kan något som jag inte kan

Måste erkänna att de NCLEX förberedande böckorna med övningsfrågor har en del skumma frågor. Har fått dubbelkolla en hel del, och vissa saker stämmer helt enkelt inte.

Gillar speciellt denna fråga som handlar om hur sjuksköterskan kan påverka klientens smärta, och vad healing touch innebär. Jag vet att när jag tog en tillvalskurs i integrativ medicin att detta nämnes som något som användes frekvent i den amerikanska sjukvården - och jag har hela tiden trott att det var någon form av taktil massage :) Så jag gissade på svar 2.



FEL! Det är svar nummer ett - sjuksköterskan påverkar flödet av energifält!! Hur fantastiskt är inte det?
För sjukvården ska ju grunda sig på vetenskap och beprövad erfarenhet. Och jag säger inte att energifält inte finns. - Men skulle jag i Sverige börja flytta omkring patienters energifält - och speciellt i psykiatrin som jag jobbade inom - så skulle jag nog få allvarliga problem med socialstyrelsen ;)




2 kommentarer:

  1. Hahaha så intressant. Ja som du säger. Hemma har då jag aldrig varit med om något sådant då man legat på sjukhus. Socialstyrelsen hade inte varit glad :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vet inte om de på fullaste allvar gör något i patienters energifält ?!, eller om det blivit något fel i boken :) Men ska ta reda på det ;)

      I Sverige är man väldigt försiktigt med alternativmedicin så där skulle något dylikt aldrig hända.

      Radera