onsdag 30 januari 2013

Wednesday

Bestämde mig för att ta en promenad efter jobbet, ville egentligen springa men det hade gått åt mer tid då. Hade varit tvunget att åka hem byta om och sedan åka ut till en annan park och hem och duscha, säkert närmare två timmar. Så det blev en snabbvariant, en halvtimmes hurtig promenad i Gallup park. 


Vi har haft plusgrader i några dagar igen - runt plus 12 :) Men tyvärr har det spöregnat och varit riktigt tät dimma större delen av den tiden, och i morgon åtrvänder kylan igen tyvärr :) Mysigt att promenera i alla fall och passade på att lyssna på en podcast samtidigt ;) 



Vi har faktiskt blivit bättre på lyssna på intressanta radioprogram. Här om dagen satte Erik på ett program som handlade om fusk inom matindustrin. Fokus låg på hur man lurades när man gjorde calamari :) Tydligen är det vanligt att man använder gristarm som har samma konsistens och får samma form när man friterar den. 

I programmet så testade de att jämföra riktigt bläckfisk och gristarm, och det smakade likadant och såg likadant ut - helt otroligt! Dessutom så får man sällan vad man beställer på restauranger när man beställer fisk eller skaldjur. I LA visade det sig att i 55 % procent av fallen fick man något helt annat än vad man beställde - och detta var enligt en undersökning som gjorts om fusk inom restaurangbranchen. Det fuskas säkert minst lika mycket med kött och viner :) Men jag kommer nog aldrig att äta calamari i alla fall hahahaha - fast å andra sidan vad innehåller inte korv ;) 

6 kommentarer:

  1. Men äsch! Säg inte så! Jag som åt friterad kalamari häromdagen. Tänk om det var gristarm istället!? Bläh!

    Men ja, jag tror det är mycket matfusk ute och går. Allt för att tjäna mest möjligt med pengar. Det är lite sorgligt att tänka på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är det faktiskt :( men svårt att göra så mycket åt det som konsument - och så länge saker smakar bra så anar man inte oråd heller.

      Radera
  2. What!? Bäst att jag kollar ordentligt på vad jag beställer nästa gång jag äter fisk och skaldjur här i LA. Som tur är i alla fall så tycker jag inte om bläckfisk :) Kan man fuska fram räkor, hummer, krabba och lax tro? Sa dom något om det?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar inte heller bläckfisk, men tror nog att det mesta fusket gäller "vit" fisk, där det är lättare att byta ut mot billigare alternativ. Lax, räkor, hummer och krabba kan nog vara svårare, i alla fall i sin helhet :)

      Radera
  3. Usch ja det hör man ju från och till att det är. Men att det ska vara 55%. Det är ju JÄTTEMYCKET. Fy alltså. Men som sagt vad innehåller inte korv!? Fy! Men jag äter det ändå.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Procenten varierade mellan olika städer i USA, LA var tydligen värst med 55 %.

      Sen var det väldigt mycket fusk inom restaurangkedjor som inte lagade maten från scratch, där var det ofta ett stort mysterium vad maten egentligen innehöll :) hehehe - jag tycker ändå det är ganska intressant hur det går att fuska :)

      Radera