tisdag 8 januari 2013

... hur jag tänker

Jag tänker, och har tänkt massor på att jag verkligen måste börja leva. Inte låta Michigan Board of Nursing, arbetstillstånd eller andra saker vara ett hinder och en ursäkt för att bara sitta och vänta. Jag vill  känna mig levande varje dag! Känna att jag utvecklas och älskar livet - hittills har set mest stått stilla och jag har haft panik över detta.

Jag vill inte bara existera, utan jag vill verkligen känna livets kickar!! Och det innebär att göra medvetna val hela tiden och ta kontroll över mitt liv. Och hur sjutton ska detta gå till - hahahha, jag vet inte :) men tror det löser sig längst vägen, bara jag är aktiv ochtar tag i det!

Jag tror att jag tidigare missuppfattat vissa saker i min jakt efter förändring. Jag har läst massor av litteratur om hur man förändrar sitt liv och blir framgångsrik. Allt från Napoleon Hill till Anthony Robbins och Mia Törnblom. Många kloka människor som själva lyckats fantastiskt bra. Och oftast när jag läst/lyssnat till någon av dessa så har jag nästan upplevt eufori och blivit glad över att jag nu hittat nycklen till det som ska förändra mitt liv. Och jag har följt deras visdomsord och skrivit listor och analyseratat min situation. Sen har jag suttit och väntat på att något ska hända! - hallå, jag har liksom tagit allt till mig och skrivit ner vad jag vill, varför händer då inget ??

Anledningen till att jag oftast inte kommer längre än så är dels att många uppmanar till jättestora förändringar på en gång. Man ska tänka annorlunda, äta annorlunda, meditera, analysera och Gud vet allt. Och faktum är att det okar jag några dagar, sen har jag lessnat på att tillbringa timmar med allt som krävs för förändring. Kanske är det för att jag är lat, seller så är (var) jag helt enkelt inte redo.

Min lösning är att istället försöka förbättra och förändra sitt liv lite i tagen VARJE dag. Man kan likna det lite med människor som vill gå ner i vikt. De sätter i gång att motionera som galningar, köper gymkort, ändrar diet och lyckas i vissa fall gå ner några kilon. Sen orkar de oftast inte, utan går tillbaka till sina gamla mönster mer eller mindre. Om man däremot försöker att hitta något som funkar i längden och gör det till en livstil. Kanke motionerar lagom för att sen öka på när man kommit in i det, och samma sak med diet - hittar något som funkar resten av livet som gör att man både håller vikten och hälsan.

Så tänker jag kring att skapa ett nytt liv - att hela tiden hitta saker som man mår bra av. Böcker, motion, vänner, intressen, osv ... Och att även utveckla sig själv så att man hela tiden blir en bättre människa. Gör man inte detta aktivt så tror jag livet rinner iväg, för när sjutton ska man göra allt det där man har tänkt om inte nu? Och ännu värre, när ska man ta reda på vad man tycker är roligt och vad man vill lägga sin tid på ?

Jag har faktiskt börjat tänka om gällande tid och prioriteringar. Vad vill jag göra med min tid? Vad är viktigt. Har insett att jag tillbringar alledeles för mycket tid kring datorn hahahaha - usch! Nu ger det mig en del utbyte att läsa bloggar, skypa, och kolla upp saker. Men jag tror endå jag kommer att begränsa min tid,-  och att göra mer kvalitets saker istället. Kanske stänga av dator helt på kvällar och bara vara online max en timme dagligen eller något ... ska klura på det.

Samma sak med tv - jag kollar aldrig längre på tv om det inte är något jag verkligen vill se. Känner att tvn kan ta upp hur många timmar som helst om man "fastnar" där. Istället så väljer vi ut en tv serie eller film vi vill se - då blir det lite mer kvalitet i alla fall :) ... och man gör ett aktivt val att se något istället för att bara bli offer för skitprogram ;)

När det gäller att träna så är det samma där - först tänker jag "hur ska jag ha tid att träna så mycket jag vill". Men om jag stänger av datorn och tvn på kvällarna så har jag ju faktiskt ganska mycket tid hahahaha. Eftersom mycket av min tid fylls/fylldes med utfyllnadsaktiviteter. Dvs, tiden bara försvinner utan att det känns som jag gör något.

Jag har bestämt mig för att försöka göra saker som är lite mer givande på kvällarna, som att träna ;) och att läsa böcker!! Målet är minst en bok i veckan och jag tänker blanda facklitteratur och skönlitteratur. Sen ska jag lägga tid och energi på saker som jag vill utveckla och lära mig - vad det nu blir ;)

Jag tror verkligen på att förändring kommer inifrån :) Och att man måste veta var man är på väg liksom - annars vet man ju aldrig om man kommit fram :)

6 kommentarer:

  1. Det låter som en bra plan. Lite i taget är alltid bättre än allt på en gång. Även om det också är tråkigare ;) Jag tror att man behöver en period där man läser på, går in i sig själv osv och sen när man är redo (eller spyless) gör man slag i saken och skapar förändring. Så länge man är medveten om att en själv alltid är den enda ansvarliga för sitt liv tror jag att man förr eller senare hittar fram. Mål är viktigt men också motivationen. Varför vill jag nå det här målet? Vad kommer detta mål att ge mig? Gynnar detta mål mitt övergripande mål, osv? Lycka lycka till! Jag har tro på dig!! (och jag finns alltid här om du behöver nån att prata med) Kram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast hur skapar man förändring i en handvändning ? Då är det ofta drastiska saker som man förändrar - men visst det kan nog vara bra det också!

      Men tror att ändra tankar och beteende tar lite längre tid, men vad vet jag. Bäst vore om jag bara kunde knäppa med fingrana och få allt jag vill :)

      och, ja - att sätta upp mål är verkligen a och o! ... gäller bara att hitta motivationen!

      Tack söta för all pepp, du är helt fantastisk!! KRAM!

      Radera
  2. Usch, jag kan inte ens tänka mig hur jobbigt den där ofrivilliga arbetslösheten är.. Så hade jag det i typ 5 månader efter att jag flyttade till Hawaii.. Höll på att bli tokig! Bra att det verkar som att du insett vad du ska göra för att det ska bli bättre dock. Håller tummarna för att det mesta löser sig det för dig snart! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visum och jobbsituationen är verkligen knepig här - haha, tror inte jag vet exakt vad jag vill göra. Vet bara att jag måste göra något som känns vettigt även om visum och jobb skiter sig, jag får sluta vara så mesig ;)

      Kram!

      Radera
  3. Mycket kloka ord!! När jag fick mitt jobb var det verkligen i grevens tid, höll på att bli galen :-D
    Det är svårt med saker man inte kan påverka men man är så beroende av!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, vissa saker är svåra att påverka, det viktiga är att man inte glömmer bort att leva under tiden bara:) Försöker med lite förbättringsarbete gällande mig själv ;)

      Kram!

      Radera