onsdag 9 januari 2013

Spaghetti Squash

Jag måste bara få berätta om dagens underbara middag! Har ni provat spaghetti squash ? Ser ut som stor gul boll och jag hittade den i grönsaksdisken brevid butternut squashen :) Jag tillagade den i halvor i micron, ca 10 minuter per halva, sen gröpte jag ur den - och den ser faktiskt ut som spaghetti - väldigt trådig :)  

Här om dagen så blev jag bjuden på Spaghetti pie - och det var så underbart gott så jag var bara tvungen att kolla upp receptet. Det är alltså ingen riktigt paj, även fast man kan göra den i en pajform om man vill :) utan mer som en gratäng. Jag funderade också på alternativ till pasta och det var då jag hittade detta :) 

Man blandar alltså den förkokat squashen med ägg och ost (och lite mjöl) och brer ut det i en form. Sen  har man på en köttfärssås, samma som man har till lasagne typ. Och sen ett lager ost på och in i ugnen i 30-40 minuter - så gott! Receptet tog jag här, fast jag har nog mer köttfärs och ost än dem har. 

Av allt spaghetti substitut var detta i särklass det bästa jag ätit- spaghetti squashen vinner med hästlängder över allt annat. I alla fall i den här rätten - men kommer definitvt att köpa mer av den! Förstår inte varför jag inte hittat den förut bara :) 


11 kommentarer:

  1. Jag har tänkt länge att jag ska prova den där men det har aldrig blivit. Men nu står det på inköpslistan :)
    Ha en härlig dag darling! Kram!

    SvaraRadera
  2. Definitivt värt att prova :) Ha en härlig dag du också snygging :) Kram!

    SvaraRadera
  3. Åh, det passar mig utmärkt då jag älskar pasta! Men nu ligger jag lågt med kolhydrater efter julen, så det ska jag definitivt prova! :)
    Trevlig torsdag, kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja prova! Det är så klart inte identiskt med pasta, men det påminner om det i alla fall :)

      Kram

      Radera
  4. Åh jag har velat testa det jättelänge men inte riktigt fattat vad jag ska titta efter eller hur det ska tillagas. Nu måste jag testa mig på det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror att man ska ånga/koka squachen antingen i micron eller ugnen för att få den riktigt mjuk, sen gröper man ur den :) Har faktiskt köpt en til som jag bara tänkte äta med köttfärsås till :)

      Radera
    2. Mamma ok tack för tipset.

      Radera
    3. Herregud autocorrectorn är hemsk haha. Uppenbarligen menade jag inte mamma :)

      Radera
    4. :) Jag vet, har själv lyckayts säga precis motsatsen till vad jag egentligen vill tack vare autocorrectorn :)

      Radera
  5. Tack för tipset! Men vart får man tag på spaghetti squash?? // Elizabeth

    SvaraRadera