torsdag 24 januari 2013

Det bästa med USA

I dag kom jag på vad det absolut bästa med USA är, vad jag skulle sakna mest om vi flyttade härifrån!
Jag skulle sakna shoppingen - att det mesta är så billigt (dock ej hyror och kvalitets mat). Men bilar, smink, kläder, hushållsartiklar, gå ut och äta osv...

Även fast man inte har pengar så har man råd att klä sig :) Jag har ju legat ganska lågt med shopping eftersom jag har känt att jag inte dragit in så mycket pengar, men på senare tid så har jag börjat shoppa lite mer, mest budgetshopping :) Vilket är ganska lätt eftersom det alltid är " sale". Idag blev det fika och lite shopping med en kompis, och jag hittade bland annat en Calvin Klein top för 10 dollar! Just love it.

Ibland kan jag tycka att folket här saknar lite stil, Europa, och även Sverige då, vet hur man ska klä sig moderiktigt och med stil. Här klär sig folk ofta bekvämt i första hand, man klär ner sig när man går ut och äter istället för att klä upp sig - tråkigt! Men samtidig tycker jag att folk klär sig mer unikt, och modetrenderna är inte lika hysteriska som i Sverige. Om något är modernt i Sverige så ser man verkligen plagget på varje (mode)blogg, i varje affär och på var och vara annan person mellan 12-60 år. Riktigt så är det inte här, vilket är skönt :)


16 kommentarer:

  1. Håller helt med! Jag älskar att det alltid finns reor/outlets/tjmaxxesqueaffärer att fynda i! Och jag håller med om bristen på stil, jag menar okej du (inte du, hypotetiska människorna på skolan) bor på campus men pyjamas, really..? Jag är tokig i att klä upp mig och är alltid överklädd överallt..

    Håller även med om att i Sverige blir det nästan för mycket.. Överfixat lixom.. Skorna matchar skärpet som matchar väskan som matchar halsbandet som matchar örhängena som matchar hårbandet.. Inte att jag har nåt emot matchande men ofta känns det lixom töntigt tillfixat..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det där pyjamasmodet kommer jag aldrig att förstå mig på ... om det inte är så att man är sjuk på något sätt och inte har energi att klä på sig, men annars ??

      Radera
  2. Jag håller verkligen med både dig och Nadja haha. Det är verkligen två extremer. Här går folk i skolan i pyjamas och hemma gör man sig iordning som att man ska gå på Oscarsgalan. Jag föredrar nog Oscarsgalan då :). Men i och för sig så beror det kanske på vilket humör man är på. För ibland är det skönt att man kan ha vadsom och ingen bryr sig liksom.

    När jag och min kompis först kom hit så tittade alla alltid som att vi var ja, jag vet inte vad. Men det var 2001 också då alla hemma hade skinnrockar osv och det hade vi med (en massa olika). Det hade jag väl inte tagit på mig idag men fint tyckte man att man var då i alla fall haha.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har du varit i USA sen 2001 ?! :) Kul att dra blickarna till sig ;) skinnrockmodet kanske aldrig slog igenom i USA :)

      Radera
    2. Ja lång tid eller hur... Nä tyvärr så slog det nog aldrig igenom haha.. kanske bäst det!

      Radera
  3. Själv lever jag i träningskläder dygnet runt. Hemmafrumodet här i Kalifornien :) Har knappt köpt några andra sorts kläder. Ibland får jag påminna mig själv om att det INTE är acceptabelt att gå i träningskläder på restaurang. Men då blir jag på dåligt humör eftersom jag inser att det finaste jag har i min garderob just är mina träningskläder ;)
    Haha, kanske dags att utforska dessa sales och outlets...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä men Mikaela då ;)Fast träningskläder är mycket bättre än pyjamas ju. Man ska ha det man trivs i! Jag har sett kort på dig i snygga kläder så så illa kan det inte vara ;)
      Men hey, det är ju 2013 och det skadar inte att testa något nytt ;)
      Kram!

      Radera
  4. Ahhh, just DETTA jag vet att jag kommer sakna... SHOPPINGEN!!!! Tycker ALLT ar sa mycket dyrare i sverige nu...haha! och att ga ut o ata... kanns som man gor det mer har an i sverige. Kanns som utbudet ar storre har nar det galler bada saker... Aven om man inte har hur mycket pengar som helst att spendera sa finns det alltid nat man kan ha rad med... (vilket kan vara lite farligt ocksa..:P)

    Ja, det finns manga amerikanare som inte kan kla sig eller vet vad mode ar kanns det som...haha! o andra sidan kanns det skont att har kan man verkligen se ut hur som helst och ingen bryr sig...Nu skulle jag ju aldrig ga ut i PJ's, haha dar gar verkligen gransen! Tror dock manga svenskar har det i sig att alltid frasha till sig nar man gar ut och gor nat, aven om det inte ar over the top sa fixar man oftast till sig enda.. Har gar ju folk ut med mjukisbyxor pa krogen dessutom... Det skona ar ju enda som sagt att orkar man inte en dag sa gor det ingen for man smalter in bland alla andra... har kan man fa komplimanger oavsett hur man ser ut eller vad man har pa sig...;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du får shoppa på dig lite innan du flyttar ;)

      Mjukisar på krogen - hahahaha, why not ;)

      Radera
  5. Jag håller med - shoppingen är kanon här i USA! :) Jag älskar T.J maxx och Nordstrom Rack!

    Hoppas du haft en bra helg, kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nordstrom rack ? är det något annat än Nordstrom ? ... har jag missat något ? ;)

      Radera
    2. Nordstrom Rack är typ som Ross tror jag men med allt utbud från Nordstrom. Allt är från Nordstrom men mycket billigare :)

      Radera
    3. Där ser man ;) Ni har nog fler mer roliga affärer i CA än vi har här i MI :) Här är det typ TJ MAXX, Marshall och outlets om man vill fynda.

      Radera
  6. Ha, jag lever i skidkläder hela vintern känns det som. Långkalsonger, ullsockor och merino ull tröjor. Nämen ibland klär jag faktiskt upp mig. Och efter en tur till San Fran innan jul och sedan till Bozeman så har jag nu handlat upp mig på lite finare kläder för en gång skull.

    Annars blir det mest backcountry.com och steepancheap.com och för det mesta friluftskläder. Och visst är det billigare här, Mycket billigare än i Sverige. Speciellt skandinaviska kläder på Backcountry.com

    Och jag kan säga att så som jag har gått till resturang här efter en lång dag i fält eller bara i största allmänhet skulle inte precis uppskattas i Sverige eller resten av USA. Alaska är väldigt speciellt när det kommer till hur man klär sig. Väldigt Speciellt... :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Antar att det gäller att vara praktisk i första hand och klä sig varmt om man inte ska förfrysa ;)

      Hur klär man sig när man går ut i Alaska då ? ;)

      Radera
    2. Hehe, man kan typ klä sig hur som helst! Det är typ ingen som bryr sig. Till och med på fina resturanger sitter folk med fleece tröjor och carrharts, fast det är klart, lite kan man ju snygga till sig tycker man ju. Men det är ganska olika tror jag också, för det är många som bor i dry cabins, och de kanske inte bryr sig lika mycket som de som bor down town. Men smaken är väl som baken.

      Men lager på lager metoden brukar funka ganska ofta när man går ut. Och jag fick ett par fleece tights av Ws mamma i julas, helt underbara att ha till kjol när det är kallt ute :)

      Radera