söndag 14 augusti 2011

Betalat

I Fredags fick vi betala för att ansöka om nytt arbetstillstånd. I dag betalade jag in pengar till CGFNS som är den instansen som fixar med papprena angående min sjuksköterskeutbildnig, och ser till att Michigan Board of Nursing avgör om den är likvärdig amerikansk utbildning - om den är det för jag göra NCLEX testet som ger mig amerikansk legitimation.

Jag har alltså spenderat massor med pengar på avgifter! Ansökan om ssk papprena har jag dragit på in i det längsta. Jag satte i gång processen i Maj, och man har 90 dagar på sig att betala annars stänger de ner ansökan. Det har i stort sett gått nitto dagar, och jag har känt mig stressad över om jag kommer att hinna betala in och om vi över huvudtaget har pengarna på kontot, och om inte, om vi hinner få över dem. Har även funderat på om det är värt det med tanke på arbetslösheten och hur mycket jag hinner jobba som sjuksköterska efter att ha gjort NCLEX osv. Nu är det betalat i alla fall, och det känns så jäkla skönt. Utifall vi blir kvar mer än ett år till, och jag inte tar chansen så kommer jag nog bli bitter i framtiden ;) (Som sjuksköterska har jag lättare att fixa eget arbetsvisum också, vilket underlättar om Erik byter från J1 till arbetsvisum, då kommer inte jag få jobba nämligen.)

Det är faktiskt bara pengar,,, men jag får lite ångest eftersom jag inte har bidragit till hushållet på elva månader så känns det hemskt att göra av med Eriks pengar,,, även fast jag självklart är tacksam över att han försörjer mig. Men egna pengar känns ändå bäst! Det är inte rätt att jag lallar runt med massor fritid medan Erik jobbar häcken av sig ;) Sen vill jag ha tillbaka vår gamla arbetsfördelning. Det vill säga, vi jobbar lika mycket, tjänar lika mycket, och hjälps åt med hushållsysslorna. Jag hatar verkligen att göra allt hemma. Inte för att det är betungande utan för jag påminns om att jag är hemmafru och Erik den med karriär.
Åhhh jag längtar verkligen ut i arbetslivet igen... Ser verkligen mig själv jobba i sjukhusmiljö, lära mig massa saker , utvecklas och göra ett helskotta bra jobb :)

5 kommentarer:

  1. Bra Jobbat, livet som hemmafru måste vara hemskt. Jag hatar verkligen att laga mat varje dag. Lycka till nu
    Harriet

    SvaraRadera
  2. Om du får jobba som sjuksköterska måste du spendera ytterligare pengar på en kofta för det har dom alltid i Amerikanska filmer

    SvaraRadera
  3. Harriet , haha. Ja matlagningen e seeegggg, även om hemmafrulivet har en del fördelar oxå om ärligheten ska fram ;)

    Maud, hahaha, ja kofta e det minsta bekymret:)

    SvaraRadera
  4. Jag vet precis vad du pratar om. Det är konstigt och svårt att förstå alla de kvinnor som lever på sina män. Just att "ägas" av någon, jag fixar det inte, inte ens tillfälligt.
    Jätteroligt att du är på gång, och jag ser fram emot att höra mer framöver!! Du kommer aldrig att ångra dig om du jobbar ett tag, fantastisk erfarenhet.
    (Jag tycker att du är stenhård som ger dig in i det, det är rätt läskigt ju, särskilt för oss medföljare som tvingas fixa allt själv.)

    SvaraRadera
  5. Precis! Jag vet många som blir försörjda av sina män. Och känns det okey för dem so fine :) ,,, men för mig funkar det dåligt, och även för Erik haha ;)

    Jepp, skulle oxå vilja ha ett jobb serverat, men det blir till att ta tag i det själv... och ja, det e skitläskigt :)

    SvaraRadera