onsdag 31 augusti 2011

HIRED

I går tjänade jag mina första amerikanska pengar :) De räcker till att betala halva mitt gamla arbetstillstånd hahaha :)

Det började med att Erik fick ett e-mail där ett företag frågade om han hade möjlighet att göra en voiceover på en amerikansk reklamfilm som skulle  få svenskt tal. Inspelningen skulle ske igår i Birmingham, ca en timme bort från Ann Arbor. Eftersom Erik är överöst med jobb hade han absolut ingen möjlighet, men skickade mailet vidare till mig. Jag svarade att jag också kunde svenska ;) och skulle ha möjlighet att göra detta. Fick till svar att de letade efter en manlig röst, men om jag ville så kunde jag få vara "supervisor". Varför inte tänkte jag, mitt arbetestillstånd går ut i morgon, lika bra att utnyttja det.

Så i går åkte jag och Anna först till Troy, eller Somerset Mall ;), sen dumpade jag Anna där och åkte till Birmingham till en liten studio. Det var verkligen jätteroligt! En herre vid namn Eric fick vara den svenska rösten, och jag fick avgöra om det han sa lät bra, och om det matchade händelseutvecklingen i reklamfilmen. Jag var typ regissören eftersom inspelningsteknikern inte kunde någon svenska alls så han  kunde omöjligt bedöma hur det lät. Eric var duktig, men eftersom han faktisk var född i USA av svenska föräldrar så var det kanske lite svårare för honom att både prata tillräckligt fort och betona helt rätt. Men jag var ändå impad över hans svenska som var flytande:) och när vi var tvugna att korta ner manuset lite eftersom det tog för lång tid att säga så var hans val bättre än mina när det gällde att ta bort ord och bygga om meningar. (Jag höll på att ta bort viktiga tekniska detaljer hahaha,)

Så om ni hör reklam för "Night Vision" gällande Audi eller BMWs nya bilar så är det jag som regisserat haha ;)

Hon som var ansvarig för översättningar/språk frågade om jag tolkade eller gjorde översättningar. De vill helst ha auktoriserade tolkar och översättare, men vi får se om jag lyckas få fler uppdrag. Kul var det i alla fall:) Det var helt underbart att komma ut och träffa folk och göra något inkomstbringande!

Är även impad över att det gick så lätt att köra dit. Normalt sett hatar jag motorvägar:) - blir alltid så förvirrad över alla filar ?! varför 6, 7 stycken? Men det flöt riktigt bra, och det gick även fort, när jag kollade bakåt i speglarna så kändes det som alla bilarna bara var längre och längre bort, så går det när man kör Mustang ;)

4 kommentarer:

  1. Kul Gabbe
    Det var ett lite annorlunda uppdrag du fick hoppas det leder till fler
    Tror att det passar dig som handsken

    SvaraRadera
  2. Ja, jag skulle inte tacka nej till liknande, det var superskoj :) Misstänker att det inte är så vanligt med denna typ av uppdrag ?!

    SvaraRadera
  3. Kul, början till en ny karriär?

    SvaraRadera
  4. Haha, neej vad roligt! :) Hade jag inte haft nat emot av att testa pa heller..:)

    Nope, inte en arbetsintervjuv utan the final step i greencard processen...:) Snart ar det over! Antligen!!

    SvaraRadera