fredag 26 augusti 2011

Det är inte vad, utan hur...

Jag går här i min ensamhet och filosoferar och funderar över livet. Min kontakt med omvärlden består mesta av att googla, läsa bloggar, tidningar och lyssna på sommarpratare - så jag blir nog lite påverkad :) Hahaha, okey då, jag umgås även med Erik och några kompisar och lämnar huset med jämna mellanrum ;)

När jag lyssnar på sommarpratare så blir jag väldigt inspirerad och får även perspektiv på saker och ting genom att höra hur andra människor ser på sina liv, och hur olika vi människor är. Vissa saker som jag tycker är jobbiga och svåra tycker andra är roliga och lätta. Det är helt otroligt hur enkelt och naturligt en del möter utmaningar i livet och inte är rädda för att ta för sig. Det handlar om allt från att skaffa karriär, träffa kändisar, utvecklas och lära sig nya saker. Programmen handlar ju främst om andras erfarenheter som har påverkat dem på ett eller annat sätt. Vissa saker är förstås mer unika och storslagna än andra.

Det intressanta och fascinerande är att för vissa kan det största i livet vara vara något så enkelt som att möta kärleken, eller komma över en rädsla, eller bilda familj. Men det som är slående är att det spelar inte så stor roll vad folk pratar om, det handlar om HUR de upplever sina liv och vad de kommer fram till, det är det som är det intressanta, deras insikter! Vissa berätta så levande och målande så att man nästan känner det som man är där! Andra har upplevt fantastiska saker, men är inte lika bra på att förmedla dem.

Det är lite samma sak med bloggar. Jag menar de flesta av oss lever hyfsat lika liv, vi äter, vi motionerar, vi intresserar oss för omvärden, har ett socialt liv, har intressen, familj osv osv. Dvs, de flesta skriver om sin vardag, och den skiljer sig inte alltid nämnvärt. Men även där handlar det om vad man vill fokusera på och HUR man väljer att presentera den informationen :)

Jag menar än en gång att lyckan ligger i hur vi förhåller oss till vår omvärld:) Om jag upplever något som fantastiskt, vad det nu än är, så är det min sanning och även det jag förmedlar till omvärlden!

Det är lite som i slutet av den omtalade filmen "the Secret" där säger ju en snubbe att det finns ingen förutfattad mening med ditt liv, utan meningen med ditt liv är vad du själv säger att det är!

Hm, det där med att skaffa barn verkar förresten vara en återkommande väg till lycka, kanske något att diskutera med Erik ?

1 kommentar: