torsdag 25 augusti 2011

Väder

På något vis sätter vädret lite ramarna för vad man kan göra utomhus. När det är snö och mörkt så har man inte picnic på stranden direkt, och är det storm så håller man sig inne, osv. Man blir glad av ljuset och solen, och trött av kyla och mörker. Alltså påverkar vädret ens liv betydligt. Och väderkatastrofer påverkar ännu mer, just nu känns det som att USAs östkust är väldigt drabbat med en jordbävning först och nu Hurricane Irene på väg.

Det jag gillar med Michigan var att hösten var helt fantastisk förra året, så varm och vacker. Vintern var ljusare, dvs fler timmar dagsljus än Sverige. Dock lika kall och lika mycket snö. Våren var kall och kort tror jag, och sommaren var het och fuktig.  Jag skulle föredrar en mycket mildare vinter, svalare sommar, och längre vår. Erik har börjat prata om att kanske prova att bo i södra Tyskland eller Schwiz, hahaha, de ska tydligen ha bättre klimat ;) Eller något annat land med bättre väder.

Jag är inget fan av oväntade väderfenomen, och ärligt talat så stör det mig att det finns en hyfsad risk för tornados här. - Vilket det gör i större delen av USA, dvs den delen som inte är jorbävningsdrabbad. Så fort det blir kraftig åska, vilket förekommer väldigt ofta känns det som, så finns en potentiell risk för tornados.
 Sen man började mäta 1950 så har Ann Arbor (Washtenaw County) haft 26 tornados, som har orsakat ett dödsfall och 56 skadade. 3 st har varit av storleken F3 vilket i stort sett jämnar ett amerikanskt hus med marken helt och hållet, skadorna har kostat MÅNGA miljoner dollar.

Mellan 1950-1995 hade Michigan 722 tornados som orsakade 237 dödsfall och skadade 3217 personer. Slår man ut det på 45 år och all yta i MI så verkar det inte lika hemskt ;)

Jag vet att varje gång det är risk för åska eller förutsättningar för att det ska komma en tornado , så händer det så klart inte. Och när det väl uppstår, så blir de inte alltid de största, och de går inte alltid igenom Ann Arbor heller, (även om det hänt en gång.) Men att veta att risken finns där, att vårt hus har tunna vägger, många fönster, och inget säkert ställe att gömma sig på, och att vi inte har tillgång till källaren gör att jag har svårt att helt slappna av.

Vi hade även en "tornadowatch" igår, dvs, stor risk för att det skulle utvecklas allvarliga väderfenomen till följd av åskan. Sen har jag alldelles för mycket tid att spendera med att googla tornadostatistik och fundera över potentiella faror. ... har jag nämnt att för mycket fritid gör mig knäpp ;) hahaha.

3 kommentarer:

  1. Du som är så insatt i allt som har med väder att göra kan väl söka jobb som väderflicka på någon TV station så får du betalt när du funderar över tornados och åska mm

    SvaraRadera
  2. hahaha, japp, har skickat in några sådana ansökningar, vi får se var de leder.

    SvaraRadera
  3. Ja, det ar lite laskigt det har... Normalt sett dor ju alla orkaner ut innan dom nar oss... sa normalt sett far vi bara regn... men nu verkar det vara andra bullar. Kanns skont att vi ar lite skyddade av Long Island iallefall... men still! Lite obehagligt! Forst jordbavning och nu detta... vad kommer harnast tro?

    SvaraRadera