torsdag 15 mars 2012

... och resten av dagen!

Jag åkte ut på eftermiddagen för att köpa en present till Eriks kompis som fyller år - hon skulle fira ikväll på restaurang och vi var bjudna :) Efteråt så åkte jag till Eriks universitet och satt där i bibblan och väntade på att han ville hem. Skypade lite med Sandra om att hon ville ut till en park i  Dexter i morgon - hon sa att hon hoppades på lika fint väder som det varit idag. Vi kollar väderprognos och jag ser att de gått ut med en varning om åskoväder - kollar igen och ser att det är en tornadeovarning ute för vårt område!!!

Springer ner i källarn där Erik och hans doktorander är och de tar mig inte på allvar - men eftersom E inte är redo att åka hem går jag och lägger mer pengar i parkeringsautomaten. Efter ett tag börjar tornadolarmet att tjuta! Vi går ner i källarn och det har dragit ihop sig till ett väldans åskoväder - kollade väderprognosen och det verkade vara flera tornadoes på gång!!??!!  På radarn såg det ut som att den flyttade sig närmare och närmare Ann Arbor. Tornadovarningen drog ut på tiden och till slut kl 7.15 verkade det ha lugnat sig och vi åkte iväg för att fira Li, - medan det öste ner ochåskade fortfarande - lite irriterande att jag inte hann hem och byta kläder - men det spelade inte så stor roll egentligen!

Hur som helst så var det tre tornadoes i Michigan ikväll var av en i Dexter, 20 minuter från Ann Arbor i den parken Sandra ville ut och gå i morgon! Flera hus är tydligen ganska mosade (över 100, varav 13 i stort sett totalförstörda), men ingen död eller skadad! Tror alla var lite skakade ikväll, folk är inte vana att det blir sånt oväder! - Li hade varit på WholeFoods och handlat när larmet gick, och folk hade trängt in sig i frysrummet - Li hade hållt i dörren så den inte skulle gå igen och de skulle frysa ihjäl :)  Nu på nyheterna visar de massa videos på Dexter Tornadon och massa trasiga hus och omkullvälta bilar - dessutom har det blivit lite översvämmat här och var! Tack Gode Gud att det gick så bra som det gick!

6 kommentarer:

  1. Gud vad otäckt! Vilken tur att ert område klarade sig och att det inte blev värre än vad det blev. Jag har riktig respekt för tornados. Hoppas det är över nu för en stund och att ni får en fina (tornadofri) helg! Kram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas på en tornadofri tillvaro så länge vi är kvar här i Michigan :)

      Radera
  2. Usch ja, jag fattade aldrig att det var så illa förrän jag läste nyheterna. Vi märkte inget här och larmet gick inte heller så vi var förskonade. Otäckt att tornados ställer till med så mycket skada, hoppas det blir ett lugnt år på naturkatastrof-fronten! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det känns lite overkligt med en så pass stor tornado - F3! Det var tornadovarning här i två timmar - skitläskigt!

      Men hopppas verkligen att det blir ett bra år med bara fint väder :)
      Kram! ;)

      Radera
  3. Det där lät skrämmande tur att du hat tuffat till dig,kommer ihåg vad du var rädd för lite åska när du var yngre.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha, jag har inte tuffat till mig, men åska känns inte så farligt i jämförelse - "vanlig åska" bekommer mig speciellt mycket;) Åskfobin varade en sommar eller två ;) - och jag hittade orsaken till vad om utlöste den ;)

      Radera