tisdag 15 maj 2012

Är det jag eller är det USA ;) ?

Har funderat på en sak idag :) ... här i USA så har jag hört att jag uppfattas som kanske lite lugn och reserverad ?! - bland folk som inte känner mig speciellt bra i alla fall.

I Sverige tror jag att jag uppfattas som det motsatta, dvs, ganska pratglad och framåt. Är det jag som har förändrats eller är jag tystlåten i jämförelse med amerikaner ?!

Jag tror att det kan vara en kombination - amerikaner är väldigt socialt kompetenta och jag känner mig inte lika trygg med språket och många situationer som jag gjorde i Sverige .... hm. Blev bara lite förvånad när jag hörde den beskrivningen om mig själv ?! ... men den kanske stämmer :) Allting är ju relativt ...

10 kommentarer:

  1. Haha, jadu... bra fraga dar... kan nog vara en kombination av bada. Det blir ju annorlunda om man inte kanner sig bekvam med spraket... minns nar jag forst kom hit, da sa jag inte mer an nodvandigt... typ. Dock sa ar jag tvartemot... var valdigt blyg och tystlaten av mig hemma i sverige, men har har jag oppnat upp nat enormt och pratar pa.. tror folket har har smittat av sig pa mig...haha! Nar man blev bekvamare med spraket ocksa sa blev det ju att man pratade pa mer och mer... sa det kommer nog ska du se..;)

    Bridal shower ja... om du vet vad en baby shower ar sa ar det precis en san fastan inte baby-tema da..:P Det ar inte som en bachelorette party, detta ar mer "sansat och fint", man ater mat, leker nagra fa lekar och present oppning av brollops presenter da alla sager "ohh och aww" i kor...:P

    SvaraRadera
    Svar
    1. ,,, hehehe, ja man blir ju som sin omgivning ;)

      Oh jösses alltså, är det inte tillräckligt med möhippa och bröllop, ska man ha ännu ett jippo alltså ;)

      Radera
  2. Tror nog att alla som känner dig här i Sverige ser dig som pratglad och framåt som du säger m.a.o.enda chansen att få tyst på dig är att skicka över dig på andra sidan Atlanten men jag hoppas att du pratar på som vanligt när du kommer hit

    SvaraRadera
    Svar
    1. hahaha, på svenska pratar jag nog fortfarande som vanligt ,,, hoppas jag i alla fall ;)

      Radera
  3. Det är samma med mig men för min del handlar det absolut om att jag inte är trygg på språket och klarar inte att förklara mig lika detaljerat och livligt som på svenska/norska. Dessutom blir jag satt lite tillbaka när amerikanerna är så himla pratglada (men kanske inte lika bra lyssnare).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, pratglada är dem ;) ... tror också om jag hgade lite mer "känsla" för alla ord skulle det nog bli enklare att prata på, svenska har man liksom använt rätt mycket och vet precis vilka ord som låter bra i olika sammanhang ;)

      ,,, men det roliga är att om jag umgås med andra invandrare här i USA så tror jag faktiskt att jag både pratar mer och känner mig mindre hämmad av språket :)

      Radera
  4. Jämfört med amerikanare är vi alla tysta ;) När var det Erik kommer hem igen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. hehehe, ja förmodligen så ligger det en hel det i det :) Erik är tillbaka den 28 Maj :)

      Radera
  5. Haller med Helena, och annu mer om man har ett gang Mexikaner i familjen... Dar snackar vi hogljudda... :0)

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha, känner inte så mycket mexikaner ;) men högljutt kan ju vara glatt och trevligt :) ... svårt att överrösta kanske ;)

      Radera