söndag 20 maj 2012

Att ta tjuren vid hornen ...

Jag är väldigt bra på att stoppa huvudet i sanden ;) ... och som alltid så frågade jag mig själv, " herregud, varför har du inte tagit reda på detta tidigare ?"

Men tiden går, och snart måste vi bestämma oss angående framtiden. Jag vet inte hur jag tänker egentligen, men jag har bestämt följande i alla fall - Jag ska ha en vettig sysselsätting i höst!
Så nu har jag hört av mig till någon som kan hjälpa mig att kolla upp visa frågan - dvs, vad händer om Erik betyder till ett H1 visa - ett visa jag inte får jobba på. Finns det kryphål ? Har hört att det ska gå att söka arbetstillstånd utan sponsring om man vistats i USA ett par år - men denna info är inte tillförlitlig.

Ett annat alternativ är att hitta en egen sponsor - men hur lätt det är vet jag inte. Har därför kontaktat några sjukhus för att kolla upp om det ens förekommer. Det gäller att få svart på vitt nu ;) Om jag inte får arbetsvisum kan jag inte vara kvar här. Om jag inte pluggar då - men frågan är var, vad och vad det kostar. Jag pluggar gärna, men det ska vara något vettigt och givande som jag har råd med. Och det är frågan om jag lyckas hitta. Så är det ... det känns som tiden bara rinner i väg! Börjar smått få panik! Alla ni med green cards, ni fattar inte hur lyckliga ni är!! :)

11 kommentarer:

  1. Way over due, men jag tror att detta e rett salong Tricho Salon and Spa.. Och min svermors frisor som e alldeles fantastisk heter Kevin Ackley.. Tror dock inte de e billigt men veldigt bra.. Men om du bestemmmer dig for att unn dig det nan dag och berettar att Colleen Zimmermans daughter-in-law skickade dig sa kanske du till och med kan fa nan discount (inte en aning dock men de e inte omojligt) Ner Curtis klippte sig der sa tog Kevin inte betalt for att han fick hora att Curtis va en combat veteran och han var sa glad over att fa gora nagot for en..

    ar som sagt dessutom kontakter pa Michigan University School of Nursing om du skulle bestemma idg for att vilja plugga sa smaningom :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack söta för frisörtips- jag undrar om inte vi har varit där. Det ligger i shoppingmallet Briarwood, och undrar om inte den som hette Erik hette Kevin - medelålders,,, lite rödlätt ?? - kanske inte var rödlätt,,, men inte så lång och ganska ljus i alla fall.

      hehehe, ja du , lite kontakter på Michigan Nursing school är aldrig fel ;) Man vet aldrig!

      Radera
    2. Njae, mörkhårig men han va nog inte så lång och smal e han.. Både Curtis o svärmor e kompis med honom på facebook så jag kollade därigenom för att komma ihåg.. Fast jag minns att den låg i ett mall..

      Ja men om det blir aktuellt är det bara att säga till, min svärmor är världens gulligaste :)

      Radera
    3. Nadja, vi tänker inte på samma snubbe, jag spårade upp honom på facebook, din ser mycket modernare och yngre ut!:) Tack igen för tipset!

      Radera
  2. Ja ett green card vore fint!
    Hoppas det löser sig, jag har ingen aning om det finns ett kryphål. Är livrädd för att vi måste byta visum till H1.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, H visum suger... har hört att de är på gång att ändra reglerna för H4 ,,, men det lär ju dröja :) Ska göra allt för att hålla mig kvar på J2 visum om vi blir kvar ;)

      Radera
    2. ... och nej, det finns inget kryphål :(

      Radera
  3. Det ar synd att det ska vara sa komplicerat att stanna har... I feel for ya! I really do. Kanner manga som ar i liknande situationer... bland annat mina basta kompisar. De ar dock har pa student visum, och visst sa lange de pluggar kan de stanna, men vet man inte vad man vill plugga vill man ju inte lagga ut massa pengar pa nat man inte ar saker pa... Det kostar ju som sagt att plugga har... onskar jag kunde adoptera dom eller nat..haha! Ar jobbigt att de sitter i den sits dom ar i for det finns inget jag kan gora for att hjalpa dom. Det ar valdigt jobbigt, stressande och depressing nar man inte vet vad man ska ta sig till och nar man dessutom har tidspress pa sig... Jag hoppas verkligen det loser sig for dig/er SNART! Ni har inte vart me i the green card lottery? Vet flera styckna som vunnit ett pa det faktiskt... skadar val inte att testa? ;)

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet! Visa reglerna suger så fett... förstår att de måste ha regler, men de borde ändra så att den som är "dependent" oxå får jobba - hörde att det kan vara på gång dock!

      Haha, du kan få adoptera mig, tror du det går fast jag är äldre än dig ? ;)

      .. yepp var med i green card lotteriet, vi vann inte, men var ute i går med några kompisar som faktiskt vann i år!!!

      Radera
  4. Usch vad jobbig... Tufft nar man inte har kontroll over situationen sjalv, utan liksom bara halkar med... Tyvarr har jag ingen riktig koll om de olika visas som finns men antar att de ar mega komplicerade som resten av amerikanska myndigheten... Hoppas det fixar sig i alla fall... Och du, snart ses vi... :0)

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, aningens komplicerat... Jag är mest rädd för att jag ska bli kvar här på ett visum som det inte går att göra något på ... då självdör jag nog ;)

      Ska bli SUPERKUL att ses!

      Kram!

      Radera