onsdag 23 november 2011

Lussekatter




Bakade lussekatter i kväll, kunde inte låta bli :) Det blev jättegoda, lätta och saftiga även om jag önskar att jag haft i lite mer saffran och socker. Jag hade läst på och googlat recept för att undvika att få lika torra och tråkiga bullar som förra året. Vad jag gjorde annorlunda i år var :

Jag använde hälften "all purpose" mjöl och hälften "bread" mjöl eftersom jäst jäser bättre i brödmjöl.

Jag hade torrjästen direkt i mjölet, men värmde degvätskan till 120 -130 F.

Jag gräddade bullarna högt uppe i gasugnen, med en bytta vatten ståendes lämgst ner i ugnen för att tillföra fukt. 

Jag hade i ca 1 dl yogurt, men vet inte om det har betydelse. (Istället för kesella) 

Hade i mandelmassa i några katter, och de blev godare än de vanliga enligt min mening :)

Jag knådade degen ganska mycket eftersom det ska bidra till det bildas mer gluten, vilket gör bullarna smdigare och fluffigare.

Var noga med jäsningen, ställde bunken på spisen med ugnen på för att ge värme.

Nästa gång ska jag göra likadant fast med mer socker och saffran :) 

2 kommentarer:

  1. Lussekatter! Underbart! Det basta med julen nastan, enligt mig... :0)Det dar med torrjast hatar jag verkligen... I ar ska jag fasiken anvanda riktig jast! Har anvant torr varje ar och det blir aldrig riktigt bra. Man hittar ju bara riktig jast ibland pa Meijer, men min mother-in- law talade om for mig att hon brukar lagga in en bestallning pa Meijer nu under juletider och det har funkat... Sa det ska vi testa detta aret!

    Kram pa dig och Happy Thanksgiving!

    SvaraRadera
  2. ,,, ahhh trodde inte det var möjligt att hitta vanlig jäst. Tycker inte heller att det har gått så bra med torr, men denna gång gick faktiskt ok:) Kanske för att den var tysk ?! :)

    Kram

    SvaraRadera