måndag 14 november 2011

Skitsnack

... jag märkte det inte först men jag har nog börjat säga/tänka mer och mer negativt om människor. Märkte att jag började kommentera och fokusera vänners och bekantas brister och negativa sidor mer och mer.

Lite som om man mår bättre av att andra är sämre. Inte så att jag gör det jämt, men det blev för ofta för att vara hälsosamt ;) Jag började även känna obehag i själen när jag tänker negativt om någon...

När någon människa pratar väldigt illa om någon annan så säger ju det mer om den som pratar illa i första taget eller hur... Det man säger och gör speglar den man är :) En lycklig och harmonisk människa behöver inte uttrycka negativa tankar om andra. Det är ju så att om man pekar ett finger mot någon annan så pekar två fingrar tillbaka till på en själv.

Men från och med nu ska jag bara säga något när det är positivt:) Vill inte sprida negativ energi - nu låter det som att prata skit är allt jag gör om dagarna hahaha, så är det inte. Blev bara medveten över att jag gjorde det, och det känns inte bra:(  Det är inte så jag vill vara ... jag kanske är bittrare än jag tror ;)

Man mår ju bättre av att tänka positivt om människor, eller fokusera på det positiva i alla fall. Alla människor har något gott i sig. Världen skulle bli så mycket bättre om vi lät bli att döma! Jag tror inte någon är ond från början, utan det är olika rädslor som får oss att handla destruktivt och själviskt!

Eller måste man snacka skit ibland, är det nyttigt ? Fyller det någon funktion ?

7 kommentarer:

  1. Det är bara att slösa med energi att reta upp sig eller snacka negativt om andra. Den enda person jag kan ändra på är ju mig själv. Brukar försöka börja dagen med att tänka "den här dagen blir en toppendag" Lätt att säga kanske, men den blir iaf inte sämre av det. kram på dig

    SvaraRadera
  2. Monika,

    Ja du har helt rätt, det är ju man själv som förlorar energi :) Hahaha, förlorar du inte energi om du retar upp dig på dig själv ;) ?

    Det där med att varje dag blir en toppendag låter bra!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Nä, jag bryter ihop och kommer igen. Allt som inte dödar mig, lär mig något. Jag är ju ett lejon, ruskar på manen och glider vidare mot nya mål. ;o)

    SvaraRadera
  4. Ni pratar toppendagar Idag hade vi planeringsdag som började KL 8 jag vaknade kvart över 8 missade inget viktigt men pinsamt sover aldrig över annars min grupp hade ringt och sökt mig så dom visste men det var många som kom och hejade på mig med ett leende Kan det ha varit skadeglädje? Men imorgon blir det en bra dag

    SvaraRadera
  5. Monika, tryggt att veta ;)

    Maud, det e klart det inte var skadeglädje utan sympati hahahaha ;) ... eller så hade du så bråttom så du glömde att ta på dig byxorna eller borsta håret, då log de nog ÅT dig :)

    SvaraRadera
  6. Det är ju bra om du blivit medveten om ditt "skitsnack" om andra, tyvärr blir inte de flesta det :) sen är det väl så att man ibland måste få utlopp för något man retar sig en massa på, men om man pratar negativt om andra på rutin så är det verkligen inte bra och jag är övertygad om att sånt alltid kommer tillbaka och biter en i baken ;)
    "Det munnen talar om är hjärtat fullt av" brukar jag försöka hålla i minnet. :)

    SvaraRadera
  7. Helena, det är lite det jag känner oxå, vad är skillnaden på att snacka skit och berätta något om någon annan som är ofördelaktigt ? - om man inte gör det på rutin.
    Om vill få utlopp för något, är det då skitsnack?

    haha, jag är inte lika säker längre på att jag snackar skit...

    SvaraRadera