tisdag 29 november 2011

Miljötänk

Sverige är som bekant ett land som är väldigt miljövänligt på många sätt. Man har fått löra sig att inte slösa på vatten, el och inte ha bilen på tomgång. Man sopsorterar köper ekologisk, närodlat och försöker hitta varor utan tillsatser.

I USA så har man inte kommit lika långt på de flesta platser. Nu kan jag tycka att Ann Arbor ändå ligger bra till genom bland annat sopsortering och stadsbussar :) Utbudet av ekologisk mat är också ganska stort, likaså Farmer's market.

I helgen var vi hos Sandra och Shaun och deras nyinköpta fina hus:) De pratade om allt de behöver köpa till huset, bland annat en gräsklippare. Deras gräsmatta är ganska liten ;) ... och de har massor med grannar som bor i likadana hus som de gör. Mitt förslag var att gå ihop och dela trädgårdsutrustning:) Shaun som är från Nya Zeeland bara skrattade och sa att den tanken är så väldigt Europeisk :) - kanske det, men det är inte dumt! Sen är det en sak jag saknar från Sverige som är så bra - luktar gott och går att använda till ALL städning - SÅPA! Varför finns det inte i USA ? Jag gjorde massa reklam för produkten, Shaun föreslog att jag skulle importera den, sen kunde jag lansera den genom dörrknackning hahahaha :)

Skämt åsido, jag gillar verkligen miljötänket. I Sverige hade vi "Den hemlige kocken" och "Äkta vara" liggandes i köket. Det blev enklare att handla hälsosammare varor. Jag saknar verkligen en amerikansk motsvarighet. Reglerna kring organiska produkter här i USA är luddiga och som jag förstår det så innebär det mest att djuren fått ekologisk mat, men kycklingar kan fortfarande få animaliskt foder och äggen smaka fisk, trots att det är ekologiskt. Djuren kan också stå trångt och ha halvdåliga levnadsvillkor.

Som jag förstår det så är de flesta kossor uppfödda på majs för att det är billigare, eftersom de inte tål det, så får de antibiotika för att lättare tolerera majset. Detta innebär att det finns en del antibiotika i många mejeriprodukter! Usch, jag tycker det känns svårt att hitta bra mat som inte kostar en förmögenhet :(

Något som är bra är att man kan hyra en julgran :) Man beställer en gran som man får hemlevererad i kruka. Sen efter julen så kommer de och hämtar tillbaka trädet och tar hand om det till nästa jul :) Man slipper alltså döda träden, vilket låter jättebra :) Bara det att den här tjänsten bara finns på vissa ställen i USA, typ Californien. Och den är ganska dyr! Men det är ju en fantastiskt bra ide :)

Sen gillar jag verkligen Eriks doktarand Jakes inställning :) Han kommer från ett väldigt litet ställe i Missouri. Och när han åker dit så handlar han alltid med sig saker från de lokala affärerna för att stödja dem så att de kan vara kvar så länge som möjligt. Bland annat så köper han på sig stora mängder kaffe från lokalt kafe och tar med till Ann Arbor :) (alltså kaffebönor)

Nu när vintern närmar sig så kommer folk att ha sina bilar på tomgång väldigt långa stunder, det är ganska vanligt att låta bilen vara igång medan man går in och handlar. Eller ännu bättre, medan frugan är inne och handlar sitter man kvar och sover med motorn på! Just det här tycker jag känns som ett väldigt slöseri, men jag kanske är lika slösaktig när jag duschar varmt och länge en kall vinterdag :)

4 kommentarer:

  1. Ägg som smakar fisk? haha det har jag aldrig hört talas om, säker på att de inte bara var gamla? ;)

    SvaraRadera
  2. Jorå, det är ju inte så att de säljs som egg with fish flavor ;) haha...
    Men det är inte helt ovanligt att ge hönor fiskrester eftersom det ska innehålla bra proteiner, och de värper fler ägg. Ibland matar man djur med riktigt dåliga och billiga produkter :( ... och visst tar ägg och kött smak av fodret.

    Trader Joes ägg smakar ganska mycket fisk :)

    SvaraRadera
  3. Vet du, Sverige är inte så bra som vi tror. Det är mycket snack om hur illa amrisarna är, men att de är värre än oss gör inte oss bra. Sverige är rätt duktigt på att peka på områden där vi blivit perfekta, men tittar man bakom kulisserna så har man bara börjat importera. So Swedish :)

    /Jenny

    SvaraRadera
  4. Jag vet att Sverige inte är perfekt, and I don't care. Jag önskar att hela världen skulle bli mer miljömedveten. ... och de amerikanska mijömedvetna handlingar som görs är ju kanonbra!

    Det jag gillade med Swe var att jag hade koll på vilka varor som var bra och naturliga. Det har jag inte här, och märkningen är otydlig :( Jag vill verkligen inte få i mig hormoner och antibiotika eller massa tillsatser .... bläää.

    SvaraRadera