torsdag 5 januari 2012

Hiking Today

Kolla in mina nya vinterskor :) Helt vattentäta och fodrade med riktig ull :)

Invigde dem under dagens hike, eller ja, gårdagenspowerwalk egentligen, men i dag var det mycket lerigare.



Under hiken började en koreansk dam jag aldrig pratat med tidigare att prata med mig, hon var väldigt trevlig och nyfiken :) Det visade sig att hon också var sjuksköterska och hade gjort NCLEX testet.

Hur som helst så frågade hon hur länge vi har tänkt stanna i MI, och jag svarade att inget var bestämt, men att min make är sugen att prova på att jobba på företag i USA också, och det kunde då bli ett tag till. Hon kollade på mig vädigt fundersamt och frågade " You want to stay here ?" Yes, maybe svarade jag. Hon tittade på mig igen och frågade samma sak, " Here, you mean in Michigan?", hon lät så chockad så jag började att skratta :) Sen undrade hon vad vi vad såg i Michigan när Sverige skulle vara ett av de absolut bästa länderna att bo i. Hon pratade om någon rankning som Sverige verkade toppa hahaha! Det skulle vara så grönt ?! ...fick förklara att min make inte tyckte Michigan var bättre, bara lite annorlunda och mer spännande att jobba utomlands än i Sverige. " Ahh Sweden is boring" utbrister hon då.

Och faktum är att jag alltid tänkt så, att Sverige är tråkigare, tryggare, segare om man jämför med USA. Men är det verkligen så?! Händer det mer saker här ? Erik påstår att bilindustrin har sitt centrum i MI och det händer massor här, och framför allt snabbare... Jag är inte lika övertygad faktiskt. I Sverige höll Erik på att forska fram hur man kunde spara bränsle i tunga fordon genom att veta hur vägtopografin är. De höll till och med på att provkörde i Scanias lastbilar:) Nu har Scania tydligen kommit så långt i utvecklingen att det håller på att släpper detta som en färdig produkt - det kallar jag snabbt. Detta projektet höll Erik på med ( fler personer var också involverad, detta är inte enbart Eriks förtjänst;) ) till Juli 2010.

Handlar det inte till stor del på hur man tar till vara på sig liv och hur mycket man själv tar för sig. Hur stor betydelse har platsen egentligen ?  - när det gäller "action" alltså :) Klimat, det är en annan femma ;)

2 kommentarer:

  1. Min övertygelse är att där man är nära människor man älskar är bästa platsen att vara

    SvaraRadera
  2. Det var en klok tanke eller övertygelse :)

    SvaraRadera