måndag 16 januari 2012

Kakor som mormor brukade baka...

Har varit sugen på småkakor, och för första gången i mitt liv provade jag att baka schackrutor... mums så goda :) Tänkte på den gamla goda tiden när folk hade hembakat i stora fina kakburkar och bjöd sina gäster på kafferep. Intet ont anade om att socker och mjöl var vägen till deras död ... ;)


Undrar om en sådan tid kommer igen, där vi inte kommer att behöva grubbla över fett, socker eller farliga tillsatser utan bara äta och vara glada :) 

4 kommentarer:

  1. Ät och var glad säger jag! :) Man kan dö av allt nuförtiden så det är bara att smaska i sig! ;)

    SvaraRadera
  2. Haha, ja det borde man :) Skulle jag äta allt och vara glad skulle jag nog vara fet.
    ... sen kan jag inte låta bli att fundera över hur köttet jag äter har behandlats meden det fortfarande var ett djur...
    ... eller hur mycket besprutade grönsaker jag äter är... och vad de gifterna dör i min kropp
    ...eller vad maten egentligen innehåller, om det är äkta varor eller bara konstgjorda kemikalier...

    Och allt började efter att jag läst den "hemlige kocken" och "äkta vara" :) ... men du har rätt i att man verkligen kan dö av allt :)

    SvaraRadera
  3. Hmm ja du har ju en bra tankeprocess, nu är ju jag vegetarian just för det här med köttindustrin och behandling av djur. Vi försöke köpa närproducerat när det gäller det mesta, känns bättre när man vet var sakerna kommer ifrån som man stoppar i sig. Tyvärr är det svårt att veta alltid. Men man kan försöka, men det är bra att man tänker på saker som det här, då gör man mer medvetna val!

    SvaraRadera
  4. Vad duktig du är som är vegetarian! Har funderat pä det, men det känns som att det blir lite krångligare att få i sig protein då... men det kanske det är värt :)

    Ja absolut, man kan ju aldrig vara säker på vad man äter, men tror det är superviktigt att visa att man inte accepterar vissa saker som att djur far illa, eller att maten är extremt konstgjord, osv...
    Försöker också shoppa närproducerat på "farmers market" men just nu är utbudet väldigt tunt :)

    SvaraRadera